Monday, July 7, 2008

Lion Of The Desert



Umar Mukhtar – namanya memang tidak asing lagi bagi mereka yang merindukan perjuangan. Semangat yang ditunjukkan oleh Umar Mukhtar memang patut dicontohi oleh golongan muda mudi hari ini. Beliau adalah pejuang menentang penjajah di Libya.

Aku tontonkan filem “ Lion of The Desert” arahan Mustaffa Aqqad ini untuk anak pelajar-pelajarku (Bahasa Arab) sempena bulan bahasa adalah untuk memberi pendedahan tentang lokasi Libya (tanah arab) dan geografinya yang bergunung- ganang. Di samping mendedahkan juga kepada para pelajar cara hidup orang arab yang bertani dan bercucuk tanam.

Filem ini amat menarik kerana ia mengisahkan seorang pejuang (mujahid) yang bernama Umar Mukhtar (lakonan Anthony Quinn) yang berjuang menghalau penjajahan di Libya. Dia adalah ketua kepada penduduk di situ yang ingin melihat negaranya bebas dari dijajah oleh kaum kuffar.

Seorang guru dan pemimpin angkatan perang menentang kuffar pada masa itu. Banyak taktik peperangan yang ditonjolkan oleh beliau walaupun beliau tidak pernah mengikuti akademi tentera. Itulah hebatnya fikrah seorang yang bergelar GURU.

Di penghujung hayatnya, sebelum beliau meghembuskan nafasnya yang terakhir di tali gantung beliau bersyukur kepada Allah kerana beliau mati di tangan musuh Allah. Mati dalam perjuangan. Semasa hayatnya beliau pernah berkata kepada pengikutnya bahawa jika sekiranya beliau mati dalam perjuangan, perjuangan tidak akan berhenti di situ, sebaliknya akan di sambung oleh generasi yang akan datang.

Filem yang menarik dan menyayat hati ini amat sesuai ditonton kepada mereka yang menggelarkan dirinya pejuang atau pendokong agama Allah. Ianya memberikan satu suntikan semangat untuk terus berjuang dan berjuang hingga ke akhir usia dan nyawa.

** syukran Syahrul Azinar sebab bagi pinjam cd ini untuk tayangan....

“ISLAM GEMILANG DAN TERBILANG”

3 comments:

data:comment.author/> said...

Salam.... boleh saya tahu mana nak cari DVD ni?

Terima kasih!

data:comment.author/> said...

kalau kat Miri ni, ada kat supermarket boulivard (Imperiall)cuba cari kat sana. ada banyak kedai cd sana

data:comment.author/> said...

kalau kat Miri ni, ada kat supermarket boulivard (Imperiall)cuba cari kat sana. ada banyak kedai cd sana

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.