Monday, July 28, 2008

Minyak Burung Unta



Keistimewaan Minyak Burung Unta



Minyak burung unta dikeluarkan daripada burung unta (ostrich) atau nama saintifiknya, Struthio Camelus, spesis burung yang terbesar, tertinggi dan terpantas.


Minyak burung unta mengandungi Omega 3, Omega 6 dan Omega 9. Kulit yang kering menyukai asid-asid lemak (fatty acids) yang penting ini. Campuran minyak burung unta dengan lain-lain minyak yang sebenar, butter dan ekstrak herba menghasilkan kesan-kesan yang menakjubkan.

Minyak burung unta adalah non-comedogenic (bukan bahan berlemak yang boleh menyebabkan jeragat), atau dengan kata lain, mudah diserap oleh liang roma (clog pores).

Minyak burung unta telah lama digunakan untuk mengubati arthritis, radang, perit dan sakit otot, dermatitis, kulit kering, rambut kering, sakit urat akibat terlalu lama berbaring dan lain-lain penyakit ringan oleh orang Mesir purba, Rom purba dan orang-orang Afrika.

Ratu Cleopatra Mesir purba terkenal cantik. Apakah rahsia kecantikannya? Jawabnya: minyak burung unta! Cleopatra menggunakan minyak burung unta sebagai produk penjagaan kulitnya. Minyak burung unta adalah bebas daripada bahan kimia.

Di negara kita, minyak burung unta baru disedari khasiatnya. Oleh itu, pengeluaran produk berasaskannya pun baru bermula. Sekarang ada penglibatan Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dalam penyelidikan kerjasama dengan sesetengah syarikat penjagaan kesihatan. Namun di Amerika Syarikat dan negara-negara barat, khasiat burung unta sudah lama disedari dan telah banyak produk berasaskan minyak burung unta dikeluarkan.

Sebuah syarikat di USA yang mengeluarkan produk-produk kesihatan dan kosmetik berasaskan minyak burung unta mengakui kehebatan khasiat minyak burung unta. Enchanted Valley's Ostrich Oil Products telah mengetengahkan beberapa testimonial mengenai faedah dan khasiat minyak burung unta berdasarkan testimonial para pengguna produknya, antaranya ialah:

  • Melembutkan kulit dan menyuburkan kulit secara semulajadi.
  • Selamat digunakan ke atas kulit yang lembut dan halus, bayi dan kanak-kanak.
  • Mengubati kulit yang kering, melecek, melecur, merekah dan sun burn.
  • Mengubati sengatan serangga.
  • Mengubati eczema, psoriasis dan dermatitis.
  • Merawat pembentukan kulit kaki yang tebal dan penjagaan kaki penghidap kencing manis.
  • Penjagaan kuku dan boleh merawat kuku merekah dan kulit ari-ari kuku yang bermasalah.
  • Melegakan sakit.
  • Melegakan sakit sendi dan tulang.
  • Merawat masalah keguguran rambut.

Anda boleh merujuk faedah-faedah dan khasiat burung unta dan minyak burung unta di laman web:

Kalau sesiapa yang berada dekat dengan abi bolehlah mendapatkan minyak ini dengan abi !!

Sabda Nabi saw yang bemaksud:
"tidak diturunkan sesuatu penyakit itu melainkan bersamanya penawar".

sumber: Eureka4ayu

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.