Tuesday, July 22, 2008

Orang gaji (part II)


Di sini nak dikongsikan beberapa tips jika anda ingin mengambil orang indon @ mana-mana warga asing untuk jadi pembantu rumah.

1) seeloknya carilah pembantu yang mana masih anak dara atau yang belum kahwin. Jika diambil yang sudah berkahwin, lambat laun jika ia boring bekerja dengan kita dia akan cakap macam-macam (tipu) helah untuk berjumpa dengan anak @ suami.

2) kalau ada terambil juga pembantu rumah yang berkahwin dan ada anak, silalah buat perjanjian dengannya untuk tidak melepaskannya sebelum cukup 2 tahun. Di awal percubaan semasa mengambilnya, bagitau awal-awal kepadanya bahawa dia akan berada bersama kita sekurang-kurang 2 tahun.

3) Seeloknya gajinya tidak diberikan semua kepadanya. Berilah separuh daripada gajinya dan separuh lagi kita simpan. Jika berbuat denikian, barulah dia tak akan lari kerana dia akan rugi.

4) Jangan biarkan dia menggunakan handset. Handset boleh melekakanya daripada membuat kerja rumah. Dengan handset dia boleh berhubung dengan kawan-kawannya terutamanya "boy friend" dan kemungkinan besar boleh bawa orang ke rumah semasa ketiadaan kita.

5) Adakan sempadan antara kita dan dia. Seperti makan di rumah, hendaklah kita makan awal daripadanya dan jangan sesekali makan bersamanya. Kalau jarang-jarang makan dengannya takpe...kalau bergurau tu, jangan lebih-lebih seolah-olah bergurau adik beradik.

6) Selalu tegurnya jika ternampak dia buat silap. jangan pendam dan simpan dalam hati. kalau disimpan kemungkinan benda yang sama akan berlaku lagi.

7) Kalau ada duit lebih berilah apa-apa hadiah untuknya sebagai penghargaan kepadanya. Penghargaan daripada majikan kepada pekerja. Itu boleh meningkatkan lagi prestasi dan semangat untuk bekerja.

8) Jangan lupa ambil dan simpan "pasport"nya. Bawa bersama kita. Biar isteri letak dalam beg tangannya.

9) Kalau ada barang kemas tu, eloklah disimpan di tempat yang selamat yang mana anak kita sendiri pun tak tau.

10) Jangan bebankannya dengan kerja-kerja yang berat di luar kerja hariannya seperti memanjat pokok kelapa kerana boleh memenatkan badannya. Dia tu perempuan dan tak boleh buat kerja lelaki.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.