Sunday, July 20, 2008

Orang gaji

Sudah masuk tiga hari orang Indon berada di rumah kami. Dia datang daripada jawa barat. Berasal daripada suku kaum sembawang. Untuk dikongsikan dengan pembaca sekelian sudah masuk 2 orang Indon abi telah ambil satu orang pun tidak menjadi dan ini merupakan orang gaji yang ketiga.

Orang gaji yang pertama dulu abi sempat dengannya 2 minggu sahaja. Selepas dibuat peneriksaan kesihatan ada penyakit "siflis". EEEEEE takutnya. Terus abi hantarnya kepada ejen walapun dia rajin bekerja. Orang kedua pula, ada menyimpan rokok dan abi suspek dia adalah perokok. Abi tak suka ada orang hisap rokok dalam rumah abi. Takut kena penyakit pada anak-anak dan bini.

Abi harapkan orang ketiga ini yang akan kekal bersama abi sekeluarga selama 2 tahun. Mudah-mudahan dia adalah orang yang baik dan suka tolong kami sekeluarga. Abi kesian tengok kepada ummi yang saban hari terpaksa bangun awal pagi untuk untuk buat kerja dapur, ditambah pula dengan lipat kain baju dan sebagainya....nak harapkan abi buat itu semua...memang abi takde masa sebab kerja sekolah memang banyak..sekurang-kurangnya dengan khadiran pmbantu rumah ini dapat meringankan beban kerja ummi di rumah. Tapi satu je rumah yang abi buat, mandikan anak dan bancuh susu siang dan malam. Itu memang kerja abi sejak 2 tahun yg 5 tahu yg lalu. Memang kontrak tu.

Ada orang kata ambil pekerja indon ini, sama macam beli kereta secondhand. kalau nasib baik ok, oklah dia. Kalau tak, pening kita dibuatnya.....

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.