Wednesday, July 2, 2008

Pingu

Entri kali ni aku nak sentuh pasal “Pingu” iaitulah cerita kegemaran anakku. Kebanyakan daripada kita mungkin kenal siaran ni. Setakat yang aku tahu ia adalah cerita kegemaran kanak-kanak bukan dewasa.

Pingu ialah siri animasi yang mengisahkan seorang burung penguin yang nakal bernama Pingu. Siri kartun ini pernah disiarkan di Malaysia melalui saluran TV3 dan Astro dalam saluran 64 Astro Ceria.

Pingu adalah satu siri animasi Switzerland siri ditujukan kepada kanak-kanak. Ia mengambarkan sebuah keluarga penguin yang tinggal di Kutub Selatan, dan terutamanya tertumpu pada kerenah anak lelaki, Pingu, dan rakannya Robbie Anjing Laut. Terdapat juga banyak adegan-adegan bertema keluarga, membuat sorotan ibu dan bapa dan adik kecilnya (selepas dia menetas) Pinga, serta beberapa watak-watak lain kecil.

Empat siri terdiri daripada 105 adegan semuanya telah dihasilkan semenjak 1986 seterusnya. Siri ini diarah dan dianimasikan oleh Otmar Gutman untuk TV Switzerland (Trickfilmstudio) dengan menggunakan teknik gerakan tanah liat.

Setiap episod adalah sepanjang lima minit, bagaimanapun satu episod siri istimewa sepanjang 20 minit ("Satu Perkahwinan Yang Amat Istimewa") juga dihasilkan, yang memperkenalkan sebuah keluarga penguin hijau.

Satu daripada ciri-ciri yang membuat Pingu satu kejayaan antarabangsa adalah hakikat bahawa terdapat tiada dialog sebegini. Kesemua dialog diberikan dalam sejenis bahasa penguin ("Pinguish" atau "Penguinese"), dipersembahkan (tanpa skrip) oleh Carlo Bonomi.

Pada 2004, Hit Entertainment membeli hak United Kingdom untuk siri (termasuk 105 adegan asal), dan menghasilkan 52 adegan selanjutnya, yang telah disiarkan pada tahun yang sama. Ciri suara baru ini pelakon Marcello Magni dan David Sant, kerana Bonomi, ketika itu berusia sekitar enam puluhan, di anggap terlalu tua.

Walaupun Pingu terletak di Antartika, dia dan keluarganya tinggal dalam iglu, yang hanya terdapat di Kutub Utara sahaja, dahulunya didiami oleh penduduk asli Inuit.

Walaupun begitu, aku tak suka anakku menonton cerita itu saja, ada juga aku belikan cd keluaran anak soleh untuknya. Hasilnya anakku dah dapat menghafal alif, ba ta sampai akhir dan juga menghafal sifat-sifat Allah. Begitu juga dengan lagu-lagu nasyid Wildan dah dapat hafal 4, 5 lagu.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.