Friday, July 4, 2008

Program Berambeh di SK Kpg Beraya






Aku bersama dengan beberapa orang guru serta para pelajar SM Sains Miri berkunjung ke Sek Keb Kg Beraya untuk membuat program motivasi kepada pelajar-pelajar tahun 4, 5 dan 6.

Mungkin nama kampung ini begitu terasing buat pembaca sekelian. Ya tak ? Ia terletak lebih kurang 26 kilometer dari Bandar Miri. Boleh lah kita katakan ia agak terpinggir dari Bandar (sekolah ulu). Tetapi kampung ini turut berbangga khasnya orang kampungnya kerana ia adalah tempat orang kelahiran Pengarah Pelajaran Sarawak masa kini – Dr. Julaihi. Ya , memang benar pengarah adalah berasal dari orang kampung ini yang mana kalau kita lihat penduduknya adalah bertani dan berkebun. Seorang pengarah lahir daripada sebuah keluarga tani ! Apa yang ku fikirkan adalah tidak mustahil suatu masa nanti anak-anak orang kampung ini akan mengikuti jejak langkah pengarah pelajaran tersebut….

Teringat aku kisah HAMKA yang mana lahirnya juga adalah dalam sebuah keluarga tani iaitulah di sebuah kampung di Indonesia. Tetapi HAMKA telah dapat mengharumkan nama keluarganya apatahlagi Indonesia amnya kerana beliau merupakan alim ulamak pada masa itu.



1 comment:

data:comment.author/> said...

Assalamualaikum Tok Guru yang mulia;

Mohon izin untuk mengambil gambar sebagai kenang-kenangan. Syukran!

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.