Wednesday, August 6, 2008

Solat Express


Petang semalam abi solat zohor di surau. Abi solat bersendirian memandangkan semua pelajar dah pergi prep ke kelas. Tiba-tiba sedang abi solat (rekaat ke 2) datang seorang pelajar dan solat zohor di penjuru surau. Kebiasaannya pelajar kalau mereka dapati abi solat, mereka akan jadi makmum. Tapi yang ini tidak.

Belum sempat abi menghabiskan rekaat ke 3 , pelajar tersebut telah habis solatnya. Waaaah!!expressnya dia solat. Camner dia solat ??Camner bacaannya...satu nafas je...Kalau beginilah caranya dia solat, abi fikir pelajar ini perlu ubah gaya dia solat....kerana apa ???jawapannya ialah tiada toma'ninah...

Sebagaimana yang kita tahu bahawa toma'ninah (berhenti sekejap/tenang) ini adalah perkara rukun solat. Jika kita tak melakukannya maka solat kita tidak sah. Abi boleh buat perumpamaan juga solat tanpa toma'ninah adalah "solat burung belatuk". Mereka yang solat macam ini tidak diterima oleh Allah swt.

Firman Allah mafhumnya:
maka neraka "wail" lah bagi orang yang solat. Iaitu mereka yang lalai dan alpa dalam solat.

Bayangkanlah !mereka yang solat dalam keadaan gopoh gapah menemui Allah SWT samalah juga mereka berkomunikasi dan bermunajat denganNya. Bagaimanakah doanya? Abi rasa doanya pun tidak diterima.

Kalau takutkan api neraka Allah maka solatlah dengan elok dan ada toma'ninahnya InsyaAllah akan diterima Allah.

wallahua'lam.

1 comment:

data:comment.author/> said...

he he ....bukan takdok thomakninah ...bieee...budak tu terlebih "espert" besoooo semaye doh .......saman bieeee saman

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.