Wednesday, August 13, 2008

Ummi fil Mustasyfa



Ummi fil mustasyfa (ummi di hospital). Jam 7.15 malam, selepas abi menunaikan solat Maghrib, abi , ummi, dan 2 hero serta pembantu rumah pergi ke hospital Miri. Ummi rasakan dirinya dah tak bermaya. Dia takut jatuh pengsan. So, cepat-cepat abi bawakan ummi ke sana. Jam 8.15 malam ummi dah masuk wad pemerhatian dan tangannya dimasuki air garam. Kesian ummi ...banyak cabaran ummi semasa mengandungkan anak yang ke 3 ni.

Semasa di hospital, banyak abi perhatikan pesakit-pesakit yang tak putus-putus mengunjungi tempat itu walaupun itu bukan permintaannya tapi keadaan yang mendesak berbuat demikian. Abi terlihat ada orang kena 'stroke'. Abi ambil pengajaran dari situ bahawa pentingnya penjagaan kesihatan yang berterusan bermula dari usia muda hingga tua. Bukannya bila dah tua baru nak jaga kesihatan.

sabda nabi saw yang bermaksud:
Jagalah lima perkara sebelum datangnya lima perkara......
kaya sebelum miskin
muda sebelum tua
lapang sebelum sibuk
"sihat sebelum sakit"
hidup sebelum mati

Oleh itu, dalam keadaan yang sihat perlulah seorang hamba Allah itu melakukan amal ibadah serta kebajikan dengan penuh komitmen dan rasa tanggungjawab. Janganlah ditunggu bila sakit baru nak ingat Allah....nak solat...nak sedekah...nak itu...nak ini...

Jam 12 tengah malam baru abi dan ummi pulang ke rumah. Alhamdulillah doktor kata ummi boleh balik. Badannya masih ada kandungan garam yang mencukupi. Jika tiada, ummi terpaksa ditahan di hospital lagi. Kata Ummi yang menyayat hati abi "biarlah dia yang masuk hospital dan sakit tapi dia tak sanggup melihat anaknya sakit dan masuk hospital". itulah pengorbanan seorang ibu.

Alhamdulillah anak abi kesemuanya selamat daripada penyakit merbahaya sampai sekarang.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.