Monday, September 15, 2008

Asal usul nama MUZAHA

Mungkin di kalangan anda semua belum tau tentang asal usul nama abi (Muzaha). Kalau search dalam internet rasanya tak jumpa nama lain selain daripada nama Muzaha, itulah nama abi aje. Bukan nama orang lain.

Sebenarnya nama abi adalah hasil ilham daripada kedua ibubapa abi. Idea dan ilham pasangan yang bercinta suatu ketika dahulu (cinta selepas perkahwinan). Bapa abi bernama Muhamed manakala ibu abi bernama Zaharah. Maka lahirlah satu nama MUZAHA hasil gabungan nama Muhamed dan Zaharah. Nama panjang abi ialah Muhamed Zaharah yang sebenarnya. Ye lah orang -orang zaman dahulu mengabadikan cinta mereka pada anak. Nasib baiklah nama abi tidak membawa makna-makna yang tidak baik.

Pernah juga abi terfikir kenapalah nama abi macam tu.Macam ayah abi takde nama lain. Memang pelik dan takde orang yang bernama sebegitu. Cuma nama yang biasa orang guna ialah Azhar dan Azahar. Muzaha takde. Mungkin itulah uniknya nama abi. Nabi saw sendiri pun pernah pesan kepada umatnya supaya menamakan nama anak dengan nama yang elok seperti Muhammad dan Abdullah. Tapi abi besyukur kerana nama abi ada mengandungi nama Muhammad juga.

Sepanjang pembacaan semasa bergelar murid suatu tika dulu ada juga nama yang hampir sama dengan abi seperti Muhammad Abu Zahrah (Penulis buku arab yang terkenal dalam bidang sejarah) dan Muzahim/Muzaham (nama tabi' tabi'in/orang soleh -kalau tak silap), Muzani (tabi'/tabi'in) dan yang paling dekat dengan tempat abi ialah MUZANA ( sebuah syarikat yang terkenal di Miri).

Semoga Abi dapat mencipta nama dan memberi manfaat untuk semua tidak kira dengan nama MUZAHA @ Muhamed Zaharah.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.