Saturday, September 6, 2008

Ziarah Rumah "Mek"



6 September- Abi bersama keluarga berkunjung ke rumah bekas pengasuh anak abi. Panggilan yang diberikan oleh anak abi kepadanya ialah "mek" yang bermaksud ibu dalam bahasa Kelantan. Sudah lama mek meninggalkan kami semua. Hampir sebulan lebih mek tidak bersama kita. Atas rasa kerinduan dan semangat ukhuwwah, abi berkunjung ke teratak mek di kampung Bakam.

Sepanjang perjalanan terasa hati seolah berada di kampung sendiri. Manakan tidak kiri dan kanan jalan dihiasi dengan "pokok buah kayu" (pokok buah-buahan). Macam kat Kelantan.Perjalanan yang memakan masa lebih kurang 15 minit ke teratak tersebut akhirnya sampailah kami.

Senyum lebar mek apabila kami sampai. Kami takde saudara mara kat sini. So, kami jadikan mek sebagai saudara kami atas sebab dia telah lama berkhidmat mengasuh anak kami. Mek tak benarkan kami berbual di rumahnya. Mugkin dia malu dengan rumahnya yang dhaif. Dia tempatkan kami di rumah saudaranya. Perbualan demi perbualan kami berbual selama setengah jam.

Sebelum beredar kami memberikan mek sekapit beras sebagai tanda penghargaan buat mek. Ya! memang itulah tradisi yang abi warisi daripada ayah abi, yang mana dia yang ajarkan abi untuk memberikan apa-apa bantuan kepada saudara mara yang miskin. Selalu abi tengok ayah abi akan belikan beras apabila berkunjung ke rumah saudara mara. Itulah yang dinamakan sebagai memahami perasaan-perasaan dalam Islam.....InsyaAllah kami akan terus bersahabat dengan mek.

Sabda Nabi saw yang bemaksud:
Tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim.

wallahua'lam.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.