Friday, October 10, 2008

Didikan pertama

Semalam abi dan ummi melatih "Jazlan" untuk tidak pakai pampers. Rasanya dah cukup untuk adik Jaz berseluar saja tanpa cawatnya. Dulu, si abangnya wildan tak pakai cawat umur 4 tahun. Tapi abi nak ajar adiknya seawal 3 tahun. Lagipun Jaz dah pandai cakap.

Hari pertama, abi dan ummi diuji dengan kehadiran "makhluk bertompok coklat" di atas tangga rumah. Ketika itu, abi sedang bersolat Maghrib. Belum sempat menghabiskan rekaat pertama, tetiba si Wildan bagitau Jazlan sudah melepaskan hajatnya....

hua...hua....hua...terpaksalah dibatalkan solat. Takut keadaan menjadi lebih parah lagi.

Beginilah caranya untuk mengajar anak supaya tak pakai pampers. Ada orang tu..mendidik anaknya tak sampai 1 minggu, anaknya dah pandai cakap untuk buang air kecil atau besar. Kalau Wildan dahulu seingat abi 1 minggu lebih.

Untuk ibubapa yg mahu ajar anak mereka, selalu lah bertanyakan anak mereka setiap 10 minit - 15 minit untuk pergi buang air kecil. Pandai-pandailah memujuk mereka untuk masuk ke tandas. Gunakanlah bahasa-bahasa atau gurau senda dengan "burung" mereka tu supaya mereka mahu ke tandas.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.