Friday, October 31, 2008

Warna warni RIMUP


RIMUP adalah singkatan daripada Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan. Ia nya diadakan adalah untuk mengeratkan hubungan antara pelbagai kaum di sekolah ini. Di sekolah terdapat pelbagai kaum seperti Iban, Melayu, Melanau, Cina, Kenyah, Long Bawang, Eurosia, Kedayan dan sebagainya. Justeru SM Sains Miri telah membuat aktiviti berbentuk permainan kampung @ tradisional yang melibatkan pelbagai kaum.



Antara permainan yang diadakan seperti sepak raga bulatan, menyumpit, menganyam ketupat, jala atas bata, merebut kerusi, membuat wau dan main batu seremban dan congkak. Pelajar nampak seronok dengan permainan yang diadakan.
cikgu Safari sedang menyumpit sambil diberi tunjuk ajar oleh cikgu Hisham

Dalam Al quran Allah Ta'ala sendiri telah menggalakkan percampuran dan perpaduan antara kaum. Firman Allah yang bermaksud :

Wahai manusia! sesungguhnya aku telah jadikan kamu terdiri daripada lelaki dan perempuan dan aku jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak untuk kamu saling kenal mengenali antara satu sama lain. Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa di kalangan kamu.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.