Saturday, December 6, 2008

Puasa Sunat


Jumaat lepas khatib berpesan kepada para jemaahnya supaya meningkatkan pengorbanan termasuklah harta benda, jiwa dan raga ke jalan Allah SWT. Salah satu daripada pengorbanan kita ialah berpuasa sunat hari Arafah. Hari ini jemaah sedang wukuf di Arafah dan esok kita akan merayakan hari raya Aidiladha. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:

Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang.

Daripada Sayyidatina ‘Aisyah telah berkata : Tiada dari hari dalam setahun aku berpuasa lebih aku gemari daripada hari Arafah.

Daripada Anas bin Malik telah berkata : Adalah dikatakan pada hari-hari sepuluh setiap hari(menyamai) seribu hari, hari Arafah(menyamai) sepuluh ribu. ….

So, sama-samalah kita beramal demi kepentingan akhirat. Lagipun puasa pada musim-musim tengkujuh ni bukannya panas dan letih sangat pun! Daripada dok isi perut masa musim hujan tu, eloklah kita berpuasa.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.