Thursday, February 26, 2009

Teknik Hafazan


Hari ini abi mengajar perkataan seerti dalam Bahasa Arab. Apa yang ingin dikongsikan bersama ialah teknik menghafal perkataan arab. Sebagai contohnya: kataba (menulis), qama (bangun), ightasala (mandi) dll.

Apabila guru hendak mengajar perkataan “kataba” dan menyuruh pelajarnya menghafal perkataan tersebut, guru menyuruh pelajarnya menyebut perkataan tadi sambil membuat aksi “menulis”. Proses belajar seperti ini dinamakan sebagai “sebut dan aksi”- Ini adalah istilah yang datangnya daripada idea abi sendiri. Tiada kaitan dengan teori pembelajaran yang lain.

Contoh perkataan lain “akala” bermakna makan. Pelajar dikehendaki menyebut perkataan "akala" sambil membuat aksi makan atau menyuap sesuatu makanan ke dalam mulut.

Kaedah sebegini amat sesuai digunakan oleh pelajar-pelajar yang ingin mempelajari bahasa-bahasa lain selain daripada Bahasa Arab serta ingin menghafaznya.

Selamat mencuba.

2 comments:

data:comment.author/> said...

Teringat masa belajar Bahasa Arab kat sekolah dulu, dari form 1-3. Aduhhh..susahnya sbb kita first batch kat sekolah tu
Antara org yg berjasa memberi semangat mempelajari BA adalah ustaz yg kat SMKA miri tu..hahaha..

naik je form 4, kiter larik masuk MRSM..amik sains stream..makin susah beb kn belajar BA Tinggi..Komunikasi..tak terjangkau den!

data:comment.author/> said...

tak susah kalau kita belajar berterusan BA tu..lama2 akan jd senang.InsyaAllah

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.