Sunday, May 3, 2009

Pergi ke Mekah untuk bertaubat ?

Seorang perempuan datang menemui abi dan menyatakan hasratnya mahu ke Mekah untuk bertaubat di sana. Tambahan beliau lagi, beliau telah banyak melakukan keterlanjuran bersama pasangan kekasihnya beberapa kali.

persoalannya...perlukah beliau pegi ke Mekah untuk bertaubat?

Jawapan :
Islam menyeru kita supaya bersegera meminta taubat dan ampun kepada Allah swt apabila telah sedar melakukan kesalahan dan kesilapan. Walaubagaimanapun Islam tidak menetapkan bahawa
wajib pergi ke Mekah untuk bertaubat.

Antara syarat-syarat taubat:

syarat-syarat Taubat

Para ulama telah menentukan beberapa syarat taubat yang harus dipatuhi,

tiada sesuatu taubat dianggap sempurna kecuali dengan tiga syarat berikut:

1. Menyesali diri di atas dosa-dosa yang telah lalu

2. Menyucikan diri dan dosa. Yakni, tidak ada ertinya bertaubat padahal ia terus melakukan dosa yang sama dan tidak memberhentikannya.

3. Berazam tidak akan melakukan dosa lagi, selagi hayat dikandung badan. Ketiga-tiga syarat ini mengiringi setiap taubat dan seorang hamba kepada Tuhannya.

Firman Allah s.a.w:

"Barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan , laIu memilih jalan lurus, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu maha pengasih lagi maha penyayang."

(AI-Maidah:39)

Terdapat satu lagi syarat yang ditekankan iaitu terhadap dosa seorang hamba Allah kepada hamba Allah yang lain, di mana di sebut bahawa sekiranya anda menganiyai seorang anak Adam, mencederakannya atau menyentuh kehormatannya maka hendaklah kamu menebus, kembali haknya.

Jika yang mengenai jiwa atau din hendaklah dilakukan qisas (hukuman menurut hukuman Islam).

Jika yang mengenai harta atau barang hendaklah anda mengembalikan semula haknya, dan jika yang mengenai kehormatan maka hendaklah anda memohon kemaatan darinya.

Begitu juga halnya terhadap puasa, sembahyang dan zakat, hendaklah diqada'kan segala yang tidak dilakukan semampu yang boleh dan sesegera yang boleh.

Setelah bertaubat, hendaklah dia meletakkan dirinya diantara takut dan harap. Berharap agar Allah menerima taubatnya dan takut kalau Allah tidak menerima taubatnya.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.