Wednesday, July 1, 2009

Pusat maksiat

Abi ditakdirkkan berada di tengah-tengah pusat bandar di KL ni. Sebut sahaja Jalan Bintang (Bintang Walk) semua orang tahu dan terbayang di kepala bahawa ia penuh dengan maksiat dan pelacuran.

Sebaik sahaja habis diskusi dengan kengkawan tentang format exam Bahasa Arab, abi bersama kengkawan pergi ronda-ronda. Waktu malam pegi jalan around jam 11.00 malam. Kiranya ini dah malam last kat KL. Nak tengok bagaimana kehidupan tua muda kat KL ni.

First, bila dah keluar dari bilik hotel tu, beberapa langkah je datanglah orang promosi tentang urut refleksologi. Memang kat situ banyak sangat kedai-kedai urut. Salah seorang daripada mereka tu bisik pada abi ....ada urut dan ada perempuan cantik-cantik, cina ada...bla..bla...bla.. sori aku tak nak....jelas abi.

Jalan ke depan lagi...datang seorang lagi orang laki. Kali ni sedikit berusia. Dalam lingkungan 45 tahun. Dia menghampiri abi lalu berkata " ada perempuan cantik, mauk ka ? boleh tengok dulu " Ya Allah apa nak jadi dengan dunia ni. Abi rasakan seolah-olah berada di tengah-tengah pusat maksiat. Memang syurga dunia bagi diorang.

Kemudian perjalanan kami terhenti berhampiran dengan sebuah pub dan club. Ada sebuah kereta mercedes parking kat situ. Dalamnya, ada laki Melayu dalam lingkungan awal 40 an. Lagaknya macam seorang yang bergaji besar dan berpangkat dato'. Lama dia dok dalam kereta tu. Tak lama kemudian dia keluar dan terus masuk ke pub. Tak lama kemudian datanglah sebuah van dan masuk beberapa orang perempuan dan lelaki ke dalam pub yang sama.

Kami teruskan perjalanan lagi......kali ini kami jumpa "Gold Man" orang yang salut tubuhnya dengan pewarna kuning emas. Kemudian dia buat lagak dan aksi. Nak bergambar dengannya, kena bayar. Itulah dunianya mencari rezeki di tengah-tengah bandar. Dia tu Cina.

Kami tunggu lagi dan terus tengok gelagat orang KL. Ada perempuan Melayu yang berpakaian seksi dan bersamanya ada laki. Turun naik club. Ooooh! apa nakjadi dengan orang Islam ni. Kebanyakan yang abi tengok adalah muda mudi. Mereka terus hanyut. Seolah-olah maut itu tiada. Dunia bagaikan syurga.

Itulah nak ceritakan kat sini. Memang kehadiran abi di KL ni dapat sedikit keinsafan dan kesedaran betapa pentingnya manusia itu dibekalkan IMAN dan TAQWA. Tanpa kedua-duanya mereka akan hanyut di dunia ni. Sentiasa digoda oleh syaitan. Bahkan mereka itulah digelar syaitan bertopengkan manusia.

ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى .

Mafhumnya: Barangsiapa yang berpaling daripada mengingatiku (Allah) maka sesungguhnya untuknya kehidupan yang sempit dan kami himpunkannya pada hari kiamat nanti dalam keadaan buta. (Taha :124)

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.