Sunday, August 2, 2009

Ummu Mihjan

Masjid perlu dijaga dengan sebaiknya dari segi fizikal dan rohani

Kenal tak dengan nama Ummu Mihjan ? Beliau adalah sahabiah nabi Muhammad Saw. Umurnya dah lanjut usia. Kerja sehariannya adalah dengan membersihkan masjid nabi. Ditakdirkan Allah beliau meninggal dunia. Para sahabat nabi tidak memberitahu tentang kematiannya.

Pada suatu hari baginda Rasulullah saw perasan yang mana Ummu Mihjan tiada dan tidak membersihkan masjid.Lalu nabi bertanyakan para sahabatnya tentang beliau. Para sahabat memberitahu bahawa Ummu Mihjan telah meninggal dunia.

Lantas Rasulullah bersegera pergi ke kubur Ummu Mihjan dan bersolat serta berdoa untuknya.

Moral of the story:
1) Pada pandangan para sahabat Ummu Mihjan adalah seorang yang biasa dan tiada apa-apa kepentingan untuk Islam tapi bagi baginda Ummu Mihjan adalah seorang yang istimewa di sisinya sehingga baginda pergi untuk bersolat dan berdoa kepada Allah.

2) Berilah masa dan infaklah tenaga untuk menyampaikan dan membantu agama Allah walaupun dengan keupayaan yang sedikit ( seperti Ummu Mihjan yang sudah tua, hanya mampu untuk menyapu dan membersihkan masjid nabi ).

3) Jangan dikira dan berkira apa orang kata dengan usaha yang kita lakukan untuk Islam. Tapi yakinlah dengan apa yang Allah akan anugerahkan kepada mereka yang infak diri dan harta di jalan Allah.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.