Friday, September 25, 2009

Open house dan raya

Ummi Wildan dok masak kat dapur sambil memberikan satu posing dan senyuman menarik. Memasak untuk tetamu (adik - Zul n isteri) dan tetamu2 yang sms nak hadir ke umah utk beraya.

Abi ngan ummi dok sembang2 ttg open house raya? Perlu ke ada satu hari utk open house? Bagi kami bila disebut raya tu, sepanjang Syawal kita digalakkan untuk ziarah menziarahi sanak saudara dan kawan2. Pernah satu tika bila abi bertandang ke rumah seorang kawan....abi tanya dia " kenapa tak datang umah ?" Dia jawab " takdak ajakan dan takdak open house "...

Spontan abi balas " datanglah bila2 masa pun, kami terima je tetamu, cuma kalau nak datang tu tepon @ sms dulu, takut kami tiada di rumah, pintu rumah kami selalu terbuka..."


Itulah tanggapan masyarakat Islam hari ini. Hendak menziarahi bila ada ajakan atau pelawaan.


Dalam Islam ada ke open house ? Setahu abi yang dhaif ni memang tiada. nabi tak had masa untuk ziarah menziarahi. Tak perlulah menyusahkan diri untuk memasak makanan yang enak2. Masyarakat kita hari ni lebih kepada nak menunjukkan makanan yg lazat dan enak utk tatamu yg hadir spt nasi berani, sate, nasi minyak dll sampai jam 1-2 pagi tak tidur lagi...ini membebankan namanya. Tak salah nak buat tapi biarlah berpada-pada.

Abe Mat ( pensyarah IKBN ) dan keluarganya

1 comment:

data:comment.author/> said...

asSalamualaikum ustaz,raya di miri kah?

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.