Sunday, February 7, 2010

trafik jam


Perkara yang pertama sekali abi tak suka diawal pagi ialah trafik jam. Seawal jam 6 pagi abi dah gi ngantar Wildan ke SK Agama. Yang nak jadi bengang bila mana ada orang merasakan highway tu dia yang punya. Kalau nak ikutkan kereta had lajunya 90 km. Tapi ada pulak yang bawa 40- 50 km.


Punyalah dia rasa ini jalan datuk nenek dia yang punya. Kita nak potong pun tak boleh sebab ada kereta dari arah mendatang. Nilah yang buat abi sakit hati pagi-pagi. Kalau boleh kita nak cepat sampai ke SKA dan berpatah balik semula untuk ke tempat kerja. Tu lah yang patut boleh sampai ke tempat kerja jam 6.50 pagi akan jadi sampai jam 7.00 pagi. Nak wat camner???Keta bukannya boleh melompat macam katak! Bukannya boleh terbang macam belalang!

Takpe ke kalau kita jalan slow di highway ? tak berdosa ke ? nak berfatwa dan meletakkan hukum tak pandai...cuma marilah kita fikirkan bahwa jalan itu adalah untuk kemudahan bersama yang dibina untuk kemaslahatan awam untuk sampai ke destinasi atau tempat tuju. Kalau kita tak pandai menggunakannya dan pandang remeh tentang hukum hakam jalan raya ia akan menyakiti hati orang lain atau sipengguna lain. Setiap orang yang menggunakan jalan raya mesti ada hal penting.

Oleh itu janganlah pandu kereta anda dengan halaju 40-50 km dihighway/lebuh raya. Anda mungkin akan dimaki atau disumpah seranah jika berbuat demikian !

2 comments:

data:comment.author/> said...

kekeke..ustaz pepagi dah panas hati, mau panas sampai ke petang tu..

pelik tu, kalau kat highway pun boleh jamm..agaknya orang yang bwk 40-50km/j tu tgh berchenta kot..huhu.

data:comment.author/> said...

diorang bawak keta tengah mamai...masih nak tido

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.