Saturday, April 23, 2011

save RM100-150


Seperti biasa kalau nak hantar Wildan k sekolah abi akan hantarnya menggunakan kereta.Boleh dikatakan selalu dan kerap juga. Tapi kali ini, rasanya nak ubah selera nak hantar Wildan menggunakan motor. Yamaha Ego. Nak cari kelainan sikit. Lagipun cuaca di waktu pagi amat nyaman dan tidak panas.

Abi belikan sut baju utk tahan sejuk kepada Wildan. Senang dipakai pada waktu pagi. Biasanya laju jugalah pecut. Around 70-80 km sejam. Itu kalau naik berdua. kalau seorang bawa motor boleh naik 80-90 km sejam. 100 km jarang2 :) Waktu tengahari je abi guna keter utk ambik Wildan memandangkan cuaca agak panas.

Dengan pakai motor ni, baru abi perasan sikit, dapat save bajet minyak. Dengan motor RM 10 utk 3 hari, tapi kalau kereta RM10 utk 2 hari. Belum tolak duit utk ke sana dan ke sini lagi. Kali ni , perancangan ekonomi mesti rapi, anak 2 orang dah mula bersekolah, tunggu seorang lagi akan tiba masanya. So tak boleh enjoy2 lagi.

Kalau belum ada anak, bolehlah beli itu dan ini. Tapi sekarang, kena berhemah dalam perbelanjaan. Kena ada simpanan utk time kecemasan dan sebagainya.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.