Monday, September 12, 2011

sayangkan anak ceraikan bini


gambar hiasan dr google

Nampak macam tajuk ada keliru sikit. Tapi ianya perlukan pendatailan. Masalah yang melanda peneroka2 felda biasanya akan menjadi buah mulut orang ramai. Susah untuk dijaga dan akan pecah dimulut jua.

Dikhabarkan seorang peneroka yang dah berkahwin dan mempunyai anak yang ramai (tak pasti dengan tepat bil. anak-9 @10) berkenan dan tertarik hati dengan seorang janda yang tinggal di felda juga. Kira canti jugalah janda tu. Awal 40 an. Beliau telah mengambil langkah dan keputusan tekad untuk berkahwin dengan janda tersebut. Akhirnya mereka ambil keputusan untuk bernikah di sebuah tempat di Golok, Selatan Thailand.

Hampir sebulan mereka berkahwin, banyak menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan anak2 lebih2 lagi isteri tua. Apa yang si anak buat adalah dengan mengugut bapanya. Jika si ayah tak ceraikan 'mak muda' maka mereka tak akan belajar @ tak bersekolah. Apabila mendengar kata2 seakan mahu mogok daripada anak2 maka si ayah pun merasa susah hati. Mungkin bimbang akan tindakan anak2nya suatu hari nanti.

Selepas berfikir panjang, maka si ayah tadi pun melafazkan cerai melalui telefon bimbitnya kepada 'mak muda'. Hancur berkecailah si ayah tadi untuk mendapatkan si janda cantik itu!

Moral cerita:
1) Dalam rumahtangga, perlulah ada perbincangan di kalangan ahli keluarga dalam melakukan sesuatu perkara apatah lagi dalam melibatkan hal2 yang besar seperti beristeri muda.

2) suami harus memikirkan baik buruk terhadap anak-anaknya apabila dia beristeri muda. lebih lagi harus difikirkan dengan masak2 jikalau anak2 masih kecil.

3) Perceraian adalah satu perbuatan yang dimurkai Allah. firstly, kena check dulu apa sebabnya perlu berkahwin 2 3 & 4. Jangan ikutkan hawa nafsu semata2.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.