Sunday, February 12, 2012

bertempur dengan jin harimau (part 2)

sambung lagi cerita pasal bertempur dengan jin harimau yg lepas.....

3. Keadaan dalam surau pada masa tu memang riuh rendah dengan suara samada imam solat isya' ataupun ngauman (bunyi rimau). Pesakit dalam keadaan tak sedar seolah-olah nak pergi ke arah seorang lagi pelajar lelaki. Pelajar laki2 tu memang dalam keadaan tak sedar diri dan asyik2 tunjuk ke arah bumbung surau. Abi pun jadi sedikit panik pada masa tu.

4. Selepas berfikir sejenak dan mencari ilham, habis solat Isyak (abi belum lagi solat Isya' pd masa tu :P) abi arahkan semua pelajar turun. Si Pesakit yang berkelakuan macam rimau tadi nak berganjak dari tempatnya. Abi cuba mententeramkan Si Rimau td dengan berkata
'jangan kamu pergi lagi dari tempat ni' tunggu sini!...arah abi dengan suara yg kuat dan lantang (memang dalam hati abi, abi cukup berdebar sekali manalah tau si rimau tadi datang menerpa dan menerjah abi). Cuma pada masa tu 'cover line' - tunjuk macho supaya tak nampak takut. Pengalaman pertama bah!!!

5. Pesakit lelaki tadi sudah diasingkan jauh daripada si Rimau tadi (pelajar p'puan). Tidak lama selepas itu si rimau tadi bangkit daripada tempatnya dan menuju ke arah abi dan pelajar laki tadi. Abi tergaman seketika dan pada masa tu abi cuba menahannya dan memegangnya sambil melafazkan "la haula wala quwwata illa billahi ....." dengan niat melemahkan si rimau tadi. Berhasil. Syukur. Si Rimau tadi rebah.

6. Seterusnya, abi terus warning rimau tadi dan akan mengazabnya jika ia enggan keluar dari tubuh pelajar tadi. Selepas membaca 'Auzubillahi minasy syaitanir rajim.. dia menggelupur kesakitan dan terus menyerah diri (surender lah tu) dan menyatakan hasratnya untuk masuk Islam.

7. Abi mengajarnya mengucap 2 kalimah syahadah. Tapi yang lawaknya abi tak sedar yang abi suruh dia ucap naik saksi bhw Nabi Muhammad itu pesuruh Allah terlebih dahulu sebelum bersaksi tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah (dalam versi Arab). Pastu bila sedar barulah abi ubahkannya semula dalam versi Melayu. Nak wat lagumano (kata ore Kelate) kalu de nyo gelabah gak!ngucap pun tak ingat!

8. Selepas mengucap, abi mendoakannya supaya dia sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah. Dan mohon dia berjanji bahawa tak akan kacau budak itu lagi. Dengan kiraan 1 2 3 benda tu keluar ikut anggota kaki.....alhamdulillah selamat semuanya.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.