Sunday, March 18, 2012

Masjid Bejing

Musim cuti sekolah yang lepas, abi n family tak ke mana2. Takder plan nak ke mana2. Cuma ummi ada plan nak ke Thai untuk ziarah anak sedaranya sakit akibat eksiden motor. Sambil2 tu juga dia berhajat nak pi ambik pembantu rumah dari sana.

Oleh sebab tu lah kami secara tak langsungnya kami terserempak dengan masjid Bejing ni di Rantau Panjang, Kelantan. Kebetulan pula Ummi nak solat zohor dan bebudak ni lapar. So, kami beristirehatlah di sini.
Maaf gambar tak sempat nak edit bagi dia berdiri tegak sikit. Takpelah layan je gambar tu. Yang pentingnya nak habaq kat sini ialah menaranya terpahat nama2 25 rasul.



Keunikan masjid ini adalah reka bentuknya sebiji macam yang ada di negara China. Takder langsung ukiran senibina Melayu. Kalau difikirkan kenapa diwujudkan masjid senibinanya China? Senang je....jawapannya adalah kerana Islam itu adalah agama global yang dianuti oleh semua bangsa tak kira Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan lain2....So, dari segi rekabentuknya tak salah asalkan tiada unsur2 syirik.

Silalah berkunjung ke masjid ini jika anda ke Rantau Panjang. Lihatlah dengan mata hati!

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.