Wednesday, April 4, 2012

Awasi percakapan anak

Anak-anak bila dah besar dan mula bercampur dengan kawan2, macam2 perkataan yang keluar daripada mulutnya. Ada yang sedap didengar dan ada yang tak sedap didengar. Perkataan yang sopan dan kurang sopan. Bila didengar perkataan yang tak sedap keluar daripada mulut anak2 seperti perkataan mencarut rasa nak cubit je mulutnya. Kalau boleh nak ditenyeh dengan cili merah. Biar bersiul kepanasan!

Sebagai ibubapa yang perihatin terhadap perlakuan anak2, perkara sebegini harus dibanteras awal2 supaya ia tak menjadi kebiasaan dan tabiat pada anak2.
Ada juga abi dengar dan lihat dengan mata kasar sendiri, ibubapa tak marah pabila anak2 nya mencarut atau menyumpah seranah spt babi, bodoh, tolol, bengong dan sebagainya. Ibubapa sendiri pun menggunakan perkataan sedemikian dalam percakapan seharian mereka.

Jikalau didengar jer perkataan yang tak sopan terus ditegur secara spontan. Jangan biarkan ia lama2. Jika tidak si anak akan merasa perkataan itu adalah biasa dan tiada apa2 masalah!

Tegurlah anak anda dengan hikmah dan jangan marah2. Ingatkan mereka tentang pahala dan dosa. Ingat !!! perkataan yang keluar daripada mulut anak2 anda adalah mencerminkan anda. Ingat !!! jangan biarkan perkataan kotor masuk ke dalam rumah2 atau kediaman2 anda. Hiasilah rumah anda dengan lidah yang menyebut perkataan Allah, masya Allah, Allahu akbar, Bismillah dan sebagainya. Insya Allah rumah anda akan diberkati dan dirahmati.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.