Wednesday, June 13, 2012

di penghujung cuti persekolahan pertengahan tahun

Cerita ni adalah kisah yang berlaku kira2 seminggu sebelum cuti penggal pertengahan tahun baru2 ni.

Makhluk2 halus tu mula mengganas semula. Beberapa orang pelajar telah diserang histeria tidak kira siang atau malam. Hasrat hati memang nak menolong tapi apakan daya keadaan diri yang tidak mengizinkan. Masih lagi batuk dan sakit tekak. So abi tidak membuat rawatan.

Beberapa panggilan kecemasan daripada PKHEM pada waktu2 malam tidak dapat abi penuhi hajatnya. Sorry bebanyak....tambahan pula anak kecil Si Furqan (3 tahun) bersama abi. Takut juga benda tu datang mengusiknya pula !!

Sehari sebelum cuti, sedang murid2 lain menjawab soalan exam, tetiba kedengaran seorang murid perempuan bertempik dalam kelas. Sejurus kemudian beberapa orang murid datang mendapatkan abi di kelas yang lain dan membawa pesanan agar bersegera ke tempat kejadian. Abi meminta bantuan seorang guru perempuan lain agar mengawasi exam pada masa itu.

Ringkas ceritanya...
Bila abi cuba berdialog dengan mangsa, tiada respon darinya. Matanya liar memerhatikan ke arah sesuatu tempat. Dengar cerita daripada seorang guru lain, ia hendak pergi ke bukit yang berhampiran.

Abi cuba memberitahunya agar jangan dikacau murid tersebut kerana dia sedang mengambil exam. Permintaan lawak daripada abi agar ia membantu pelajar tersebut menjawab exam tapi ditolaknya. Selepas dinasihati dan dinasihati akhirnya abi menggunakan taktik memujuk (reka sendiri nama ni) supaya ia keluar. Akhirnya dengan izin Allah ia keluar daripada badan pelajar tersebut tanpa abi mencederakannya dengan ayat2 Al Quran.

(Dalam hati abi...abi rasa benda tu dah kenal abi dan telah rasai sebelum ni pernah memukul dengan ayat suci Al Quran. Itu sebab ia nak keluar cepat tanpa banyak soal sebab takut dipukul lagi!) itu hanya andaian saja.

Wallahua'lam....

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.