Sunday, September 30, 2012

Cameron Highland





Di taman Agro Teknologi. Pelbagai flora ada di situ

Teh Boh yang ditanam di sekitar tepi bukit. Masa tu abi sempat naik ke puncak bukit yang mana di atasnya terdapat kiosk kecil untuk minum teh...

                                              flora yang mencuit hati abi


                                              awas! yang ni bukan rambutan...

Sunday, September 23, 2012

hari terbuka asrama SAIS

Hari Terbuka Asrama amat ditunggu oleh para pelajar SAIS. Pelbagai aktiviti diadakan seperti pertandingan futsal, carrom, bilikk cantik dan lain2. Tidak ketinggalan juga diadakan jualan2 dengan membuka gerai2. Yang seronoknya cikgu pompuan kat situ yang masak dan menjual hasil air tangan mereka. Nah saksikan gambar2 hari tersebut....

cikgu Najah sibuk menunujukkan demo masak kuih kpd anak buahnya!

 Hot Red Cafe...gerai panas dan mendapat sambutan hangat

Cikgu Wani yang antara cikgu@kaunselor yang bersemangat waja 

asrama putera sedang diziarahi oleh penghuni puteri. Amacam ? hebat tak sang putera berhias ??
ish!ish!ish! sempat lagi kamu posing maut depan abi...

kamar puteri yang menjadi johan kamar cantik

Budak2 SAIS ni memang kreatif kalau bab2 berhias lagu nih

loker budak aspuri





Monday, September 10, 2012

mengejar sunat

Aduhai ....puasa sunat Syawal masih berbaki lagi. Tinggal 2 hari lagi untuk habis dan .....sambut raya enam plak. Kali ni abi kena habiskan puasa sunat yang berbaki maklumlah tahun lepas tak sempat nak puasa sebab ulang alik dari Kelantan ke Terengganu setiap hari. Masa tu ummi masih di Miri lagi dan tak dapat pindah lagi. 

Syawal masih berbaki beberapa hari lagi untuk melabuhkan tirainya dan akan menutup episod ceritanya bersama Ramadhan. Berjayakah kita ??? Adakah kita di kalangan "minal 'aidina wal faizina" ? Kita sahajalah yang berhak dan boleh menilai puasa kita. Orang lain tak boleh. Kita sahajalah yang tahu apa yang telah kita lakukan di saat sedang berpuasa. Samada ianya baik atau jahat. 


Berbalik kepada puasa sunat Syawal. Ada seorang sahabat abi berkata " hendaklah kita berpuasa sunat Syawal selepas Ramadhan ni, jangan asyik layan nafsu tu. Kalau kita  seorang yang bergelar USTAZ/USTAZAH adalah aula untuk kita berpuasa kerana kita adalah ikutan orang ramai ". Ya ! abi setuju dengan apa yang diperkatakan kerana ustaz/zah ni hendaklah berbeza dari segi amalannya dengan orang awam@ramai. Kerana mereka adalah orang yang mengaji tentang agama dan tahu selok belok agama. 

Di manakah kita?? Jika anda bergelar ustaz@ustazah renung2kan apa yang diperkatakan ini.
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.