Monday, September 10, 2012

mengejar sunat

Aduhai ....puasa sunat Syawal masih berbaki lagi. Tinggal 2 hari lagi untuk habis dan .....sambut raya enam plak. Kali ni abi kena habiskan puasa sunat yang berbaki maklumlah tahun lepas tak sempat nak puasa sebab ulang alik dari Kelantan ke Terengganu setiap hari. Masa tu ummi masih di Miri lagi dan tak dapat pindah lagi. 

Syawal masih berbaki beberapa hari lagi untuk melabuhkan tirainya dan akan menutup episod ceritanya bersama Ramadhan. Berjayakah kita ??? Adakah kita di kalangan "minal 'aidina wal faizina" ? Kita sahajalah yang berhak dan boleh menilai puasa kita. Orang lain tak boleh. Kita sahajalah yang tahu apa yang telah kita lakukan di saat sedang berpuasa. Samada ianya baik atau jahat. 


Berbalik kepada puasa sunat Syawal. Ada seorang sahabat abi berkata " hendaklah kita berpuasa sunat Syawal selepas Ramadhan ni, jangan asyik layan nafsu tu. Kalau kita  seorang yang bergelar USTAZ/USTAZAH adalah aula untuk kita berpuasa kerana kita adalah ikutan orang ramai ". Ya ! abi setuju dengan apa yang diperkatakan kerana ustaz/zah ni hendaklah berbeza dari segi amalannya dengan orang awam@ramai. Kerana mereka adalah orang yang mengaji tentang agama dan tahu selok belok agama. 

Di manakah kita?? Jika anda bergelar ustaz@ustazah renung2kan apa yang diperkatakan ini.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.