Monday, March 18, 2013

menjiwai anak2 didik

Kekadang malas juga nak bercerita pasal tugasan warden asrama ni. Takut orang salah anggap kita @ abi ni kerja sampai nak mengeluh. Kerja menunjuk-nunjuk untuk orang lain. Maaf bukan itu niat di hati hanya sekadar perkongsian pengalaman hidup dalam menguruskan anak2 di bumi Setiu ini.

Minggu lepas, dijadualkan abi duty seperti biasa. Dan pada waktu malam (selepas pelajar menunaikan solat Maghrib berjemaah di surau) mereka akan menuju ke kelas untuk persediaan prep malam. Antara waktu beginilah anak2 pelajar akan berurusan dengan warden bertugas khususnya dalam urusan kesihatan @ hospital. Waktu malam inilah mereka akan mengadu pada warden2 tentang kesihatan mereka. Sakit kepala, demam, muntah, sakit perut dan lain2 penyakit yang kronik ataupun tidak. Macam2 penyakit ada!

Kalau nak diikutkan hati@rasa, malas jer nak pergi hantar depa tu ke hospital. Selagi dapat bertahan, bertahanlah dulu dengan ubat yang ada ataupun dibekalkan oleh ayah dan ibu. Tunggu esok pagi dan pergi hospital dengan guru bertugas. Kalau abi rasakan depa tu masih boleh bertahan dan makan ubat, abi bagikan depa rest di bilik sakit asrama.Kalau nampak teruk dan kronik barulah ke hospital - bahagian emergency and trauma 

Macam2 pengalaman yang pernah abi lalui ketika mengendalikan urusan hospital pelajar2 ni. Cuma satu jer pesanan abi kepada mereka yang nak jadi warden atau bakal warden suatu hari nanti, anda haruslah "menjiwai anak2 didik" anda. Bayangkan jika anak anda berada dalam situasi tersebut, abi rasa sudah tentu anda bersegera membawanya ke klinik @hospital.

Pernah abi lalui seorang guru bertugas yang memandang tidak acuh@serius terhadap kesihatan pelajar. Pelajar tersebut sakit di siang harinya dan telah membuat aduan kepada guru bertugas. Mungkin pelajar tersebut akan dibawa ke hospital pada siangnya. Tapi sebaliknya berlaku tidak tahu apa sebabnya. Pelajar tersebut telah mengadu kepada warden pada malamnya dan dihantar segera ke hospital.

Persoalannya sejauh manakah sensitivi kita kepada masalah anak didik kita. Adakah nak dipasskan kepada warden bertugas sahaja. Mungkin fikir guru tersebut "warden ajelah yang pergi hantar sebab ada dibayar elaun" :( satu pemikiran yang tidak matang dan bijak bagi seorang guru.

 penerus generasi akan datang - memori SAISTHON 2011

PK1 sedang memberi amanat - memori SAISTHON 2011

Abi percaya anda tidak melepaskan tangan dan buat dooooooookkkkk jer jika anak anda sakit.

Friday, March 8, 2013

lost control

Sememangnya abi akui memang susah nak jaga @ kontrol bebudak kat surau yang mencecah ke angka 700 nih. Percayalah. Bila tibanya waktu tazkirah, si muzakkir kat depan berbuih air liur dok bagi tazkirah sedangkan bebudak tu pula asyik sibuk berforum di belakang. Seolah2 macam takder orang kat depan atau tiada apa2 yg sedang berlaku di depan.

Inilah yang mencabar karier abi sebagai warden. Kalau nak diikutkan hati rasanya nak melaung @ memekik je depan ustaz yang sedang berceramah tu. Nak kata satu patah perkataan jer "diaaaaaaammmmmmm". Tapi taknak buat aarrr napak sangat tak bijak dalam menangani masalah.

Walaupun sekali sekali ustaz di depan tu dok bercerita pasal neraka, tapi langsung tak dihiraukan mereka. Bertambak rancak adalah. Oh anak didikku. Sampai hati kau buat begitu. Berubahlah.....tapi mungkin juga ada faktor lain yang menyebabkan jadi begitu. Ustaz di depan tu kurang nak selitkan humor semasa berceramah. Kalau ada humor pasti semua budak akan ambil perhatian.


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.