Wednesday, April 30, 2014

Pejam celik

pejam celik pejam celik dah nak masuk bulan lima. Kalau nak ikutkan sejarah tahun lepasnya akan bermula lah era kesibukkan di sekolah ni. Oghe Ganu panggil zaman ssummbat. Dengar citernya minggu depan abang "Nazir" nak datang jengok sekolah.

Habislah Ketua Bidang@Ketua Panitia nanti. Pada masa tu lah akan berlaku "Paku" dan "Tukul". Faham ke tak istilah tu? Biasanya orang akan mengaitkan Tukul adalah majikan @ mereka yg berada di atas. Dan paku pula adalah kuli @ orang bawahan. Si tukul akan memukul paku mengikut kesesuaiannya. Ada juga tukul memukul dengan kuat dan ada juga tukul yang memukul pakunya dengan slow slow. Tengok keadaan.


Ada majikan yang mana menggunakan kekasaran untuk mencapai matlamatnya. Dan ada juga yang tidak berkasar terhadap pekerjanya. Seringkali abi dengar majikan yang selalunya berkasar adalah dari korporat swasta. 

Di bidang pendidikan, seringkali kita dengar pengetua @ guru besar yang menekan guru2nya untuk mencapai sesuatu matlamat. Lebih2 lagi sekarang ni zaman sekolah mengejar SBT dan Baiah. Habis benda di sekolah tu dibuat dokumentasi dan difailkan. Nak dijadikan bahan bukti katakan! 

  


Bagi guru yang berada di bawah pengetua @ guru besar yang mengejar cita2 tersebut akan mengalami stressnya. Tanya lah kpd mereka kalau tak percaya. Abi pernah berada dalam sekolah yang mengejar@mencari SBT. 




No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.