Tuesday, December 2, 2014

nasi RM1.50 vs nasi RM4

Errmmm, rasa nak membicarakan @ menceloteh sepatah dua kata tentang nasi. Nasi yang dijual pada waktu pagi atau lebih mesra dipanggil nasi bungkus (di kalangan ore Kelate).

Kalau di Setiu ni, macam2 harga nasi boleh jumpa dan macam2 size juga bole jumpa. Masuk jer restoran untuk bersarapan pada waktu pagi,alamaknya tak jumpa lah dengan nasi RM2. Mungkin harganya bole mencecah RM3 @ RM4. Mungkin ada yang jual RM2 sepinggan tapi bukan di restoran tapi di warung2 kecil.

Kebiasaannya pada cuti hujung minggu, abi akan mendapatkan beberapa bungkus nasi untuk keluarga. Tempat yang selalu jadi pilihan ialah di sebuah kedai makan di Kg Buloh@Permaisuri. Kedai tersebut tidak menyajikan makanan yang bermasak tetapi hanya menyediakan nasi2 bungkus seperti nasi lemak, nasi minyak dan nasi berlauk (ayam gulai). Pun begitu ada juga menyediakan roti canai dan roti tempayan.

Tapi yang paling abi suka ialah nasi lemaknya yang murah. RM1.50 jer. Dah la murah sedap pulak tu. Memang berbaloi la kalau nak makan pagi@sarapan. Setakat nak kenyang sampai tengahari tu boleh la. Mana lagi nak cari nasi dengan harga sedemikian! Lebih2 lagi di zaman minyak naik ni.

gambar hiasan. nasi lemak RM0.80 sen...diambil daripada blog http://nyyzza.blogspot.com

Bagi abi bagus pergi ke warung2 jer untuk membeli nasi bungkus. Atau dapatkannya di kiosk tepi jalan yang ada menjual nasi2 bungkus serendah harga RM2.

Pernah juga abi jumpa mee goreng atau meehon goreng yang masih lagi dijual dengan harga RM1 di warung berdekatan SM Tengku Ibrahim dan kedai berdekatan padang Sg Tarom. Harga mesra rakyat khasnya untuk budak2 sekolah.

Moga Allah memberkati jurujual yang masih lagi berkhidmat dengan jualan murahnya, bukan untuk mencekik darah customer tapi atas sikap ingin menolong sesama insan.





No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.