Tuesday, July 28, 2015

bersama DUKE


kenapa perlu jadi orang agama ?

Kenapa perlu jadi orang agama ? 

Mungkin persoalan sepert ini agak remeh temeh dan dipandang sebelah mata sahaja.

Apa untungnya jadi orang ugama atau agama ??? Rata2 hari ini orang akan mencari orang agama kalau nak lakukan sesuatu. Contohnya apa? Banyak contoh yang boleh diberikan...

Kita ketepikan dulu contoh dan misalannya. Dahulunya orang tak pandang orang beragama. Dengan erti kata lain ada sijil agama. Memang takkan ke mana orang macam ni. Tempatnya adalah surau ataupun di sekolah jer. Kalau ada keraian, bolehlah dijemput untuk membacakan doa selamat ataupun doa pembukaan majlis. Skop orang agama ni kecil dan tak meluas. 

sekarang ni orang agama dah laku. Ada sijil dan kelulusan agama ditambah pula kalau ada macam2 kemahiran, berebut orang nak. Nak ambik jadi pekerja. Kenapa eekk?? 

Sebabnya awam mulai sedar bahawa beragama itu penting dalam setiap hal tak kira masa dan tempat. Apatah lagi dalam bidang pekerjaan. Memang memerlukan orang beragama. Mana tidaknya kalau memegamg port folio yang penting dan melibatkan hal kewangan sudah tentu akan dicari orang yang amanah. Orang yang amanah inilah awam melihat orang beragama ataupun yang berstatus ustaz atau ustazah. Ya, merakalah orangnya yang dilihat tidak akan melakukan penyelewengan ataupun pecah amanah. Merekalah awam menganggap orang terlebih dahulu takut kepada API NERAKA. 

Hingga kini  mana2 tempat yang kita tuju akan ada orang beragama di situ. Dalam jabatan polis, hospital, askar@tentera, dan banyak lagi. 

Jika anda salah seorang daripadanya syabas abi ucapkan. Tapi anda harus ingat peranan anda di tempat kerja amat berat. Anda menjalankan urusan agama dengan erti kata lain anda adalah daie di tempat anda. Teringat kata2 As Syahid Imam Al Banna " seorang muslim itu adalah seumpama sebuah kitab yang sentiasa terbuka " . Dengan erti kata lain kalau kitab atau buku itu sentiasa terbuka akan ada orang lain yang akan membacanya. Begitulah juga orang agama ini akan sentiasa diperhatikan dan ditilik oleh awam akan peribadinya. Baik peribadinya ditirulah akan dia mereka itu. Buruk peribadinya, dicemuh dan dicaci lah jawabnya. 

Monday, July 27, 2015

sambutan Eid Fitri










Majlis Khatam Al Quran & Iftar

Takde ulasan dan citer yang nak diceterkan dalam majlis ni. Just i want to share some pics to u all...

jom layan. 1 pic 1000 meanings...




















jumpe lagi di ramadhan al mubarak 1437 H nanti....InsyaAllah

Monday, July 13, 2015

bersedih lah wahai hati

Dah jadi lumrah alam setiap yang datang pasti akan kembali. Datangnya dengan penuh kegembiraan walaupun tanpa dipinta untuk bertamu. Pertemuan itu indah bukan ? seolah romeo n juliet yang dah lama terpisah akhirnya bertemu jua.... Oh sungguh aku rindukan mu.....

Kini ia bakal meninggalkanku...meninggalkan kita semua. Agak lama ia bersama kita. Macam2 yang ia dah lakukan buat kita semua. Beri rahmat, beri maghfirah dan akan membebaskan daripada seksaan neraka. Kalau kita melayannya dengan baik, berterawih, meninggalkan mungkar, bertadarus, berzakat dan banyak lagi untuk menambat hatinya. Insya Allah pulangannya atau upahnya pasti lumayan.


Bersedih lah wahai sang hati bukan bermakna kita lemah semangat kerananya tapi terharunya kita apabila kita tidak dapat melakukan yang terbaik seperti mana salafus soleh yang terdahulu. Kekangan dan kesibukan kerja yang menyebabkan kekadang kita lupa untuk memeriahkannya. Sungguh hati ini ingin bersedih kernanya!

Teringat nostalgia lama di tanah haramain, tatkala imam Sudais mengalunkan bacaan ayat2 suci berderai air mata membasahi kelopak mata. Bercucuran ke pipi. Kedengaran isakkan2 kecilan daripada tetamu Allah di bulan suci.  Sungguh .....puasa di tanah suci benar2 menginsafkan diri ini apatah lagi terasa kerdilnya hamba ini di hadapanNya. 

Bersedihlah wahai sang hati, entah ada jodoh atau tidak tahun hadapannya bersua kembali. Jika takdir maut masih jauh lagi insyaAllah pasti ketemu lagi. Andaikata tidak maka terimalah amalan hambaMu ini seadanya dan diganjari seumpama malam Al Qadar. Amin. 



Wednesday, July 1, 2015

Majlis Perpisahan Cg Saifulddin & Pok Nan

30 Jun- Berlangsungnya majlis Perpisahan @ Wada' utk PK Pentadbiran abi dan juga pemandu sekolah, en.Adnan @ Pok Nang. En Saifulddin dinaikkan pangkat ke jawatan pengetua di SMK Sg Tong manakala Pok Nang berpindah ke SMKA Wataniah,Besut. Tahniah!

persiapan sblm masuk ke dewan. Nak ejas hadiah dulu


barisan pengawas siap sedia nak sambut 

segak berpakaian uniform

hasil sentuhan halus saing abi,cg Firdaus @ Fir

caaaaakkkk!

awas! ini bukan iklan colgate....hehe

Cg Saifulddin atau mesra dipanggil Cg Din 

Yesss! Pok Nang, Pilot SAIS 

barisan guru-guru

wakil kelab guru&staf berucap. Sebak pulop enjin abi time berucap ni.Sepoi betoi

Selamat bertugas di tempat baru Pok Nang. Pesan abi.....bawa bas molek2 jangan duk koya!


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.