Monday, July 13, 2015

bersedih lah wahai hati

Dah jadi lumrah alam setiap yang datang pasti akan kembali. Datangnya dengan penuh kegembiraan walaupun tanpa dipinta untuk bertamu. Pertemuan itu indah bukan ? seolah romeo n juliet yang dah lama terpisah akhirnya bertemu jua.... Oh sungguh aku rindukan mu.....

Kini ia bakal meninggalkanku...meninggalkan kita semua. Agak lama ia bersama kita. Macam2 yang ia dah lakukan buat kita semua. Beri rahmat, beri maghfirah dan akan membebaskan daripada seksaan neraka. Kalau kita melayannya dengan baik, berterawih, meninggalkan mungkar, bertadarus, berzakat dan banyak lagi untuk menambat hatinya. Insya Allah pulangannya atau upahnya pasti lumayan.


Bersedih lah wahai sang hati bukan bermakna kita lemah semangat kerananya tapi terharunya kita apabila kita tidak dapat melakukan yang terbaik seperti mana salafus soleh yang terdahulu. Kekangan dan kesibukan kerja yang menyebabkan kekadang kita lupa untuk memeriahkannya. Sungguh hati ini ingin bersedih kernanya!

Teringat nostalgia lama di tanah haramain, tatkala imam Sudais mengalunkan bacaan ayat2 suci berderai air mata membasahi kelopak mata. Bercucuran ke pipi. Kedengaran isakkan2 kecilan daripada tetamu Allah di bulan suci.  Sungguh .....puasa di tanah suci benar2 menginsafkan diri ini apatah lagi terasa kerdilnya hamba ini di hadapanNya. 

Bersedihlah wahai sang hati, entah ada jodoh atau tidak tahun hadapannya bersua kembali. Jika takdir maut masih jauh lagi insyaAllah pasti ketemu lagi. Andaikata tidak maka terimalah amalan hambaMu ini seadanya dan diganjari seumpama malam Al Qadar. Amin. 



No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.