Monday, February 1, 2016

Syukur Allah selamatkan kami

Alhamdulillah di pagi hari ini Allah telah selamatkan kami sekeluarga. Perkara yang tidak diingini berlaku telah terjadi tanpa kami sedari. Dapur gas yang kami gunakan untuk masak air telah tercabus wayarnya dan menyebabkan api marak sehingga membakar hampir dapur gas. Kejadian berlaku kira2 15 minit sebelum waktu Subuh.

Kebetulannya abi dan ummi tiada di dapur. Masing2 dengan hal sendiri. Ummi sedang berada di bilik mandi ketika itu. Abi pula sedang menunaikan solat sunat. Tiba2 kedengaran suara anak sulong abi memanggil-manggil. Macam kecemasan. Fikir abi ada pencuri yang masuk rumah ataupun binatang berbisa yang masuk ke rumah. Belum sempat abi menghabiskan solat segera abi batalkannya dan bergegas ke dapur. 

Terkejut tak terkira apabila melihat api yang sedang marak membakar dapur gas. Abi panik seketika. Sambil2 memerhatikan apa punca berlaku. Alhamdulillah Allah beri akal untuk abi tutup suis utama paip gas tersebut. Abi memberanikan diri dan syukur api yang marak tadi makin berkurangan. Tinggal lagi kesan api yang masih membakar di dapur. Abi ambilkan kain basah dan tutupnya. 

Jika perkara ini tidak disedari ada kemungkinannya ia akan melarat ke bahagian tepi pula yang merupakan rak kayu tempat letak botol2. 

Bila dicheck, rupanya paip gas yang disambungkan dengan dapur tu telah tercabut. Mungkin pin nya telah longgar dan menyebabkan tercabut. 

Segalanya telah ditaqdirkan dan syukur kami masih selamat dan rumah kami pun selamat. Tiada apa yang musnah. 

Alhamdulillah 'ala kulli hal. 


 
kerja2 memasang owning di bahagian dapur


di bahagian dapur inilah tempat terjadinya kebakaran. (gambar lama ni)

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.