Sunday, April 24, 2016

sempit dada



Bismillahirrahmanirrahim...

Seorang hamba Allah datang mengadu kepada abi tentang ketidak selesaan dirinya. Dadanya terasa sempit. Kekadang dirinya akan menangis sendirian hingga bercucuran air mata. Keadaan begini menyebabkan dirinya rasa tidak selesa dan terasa ada hubungkait dengan  makhluk halus. 

Persepsi abi yang pertama sebelum memulakan rawatan, hamba Allah ini kurang mendekatkan dirinya kepada Allah. Tidak atau jarang melakukan amalan2 sunat seperti kurang membaca al quran, kurang solat2 sunat, hidup bermewah2 mewahan (dari segi gaya hidup)dan lain2 lagi. (ini hanya andaian)

Punca seseorang sempit dada byk sebabnya: 
1) kurang penghayatan agama dalam diri. seperti bergaul terlalu bebas, berpakaian tidak menutup aurat dll. 

2) kurang mengingati Allah pada setiap masa. Hidup yang berlandaskan hawa nafsu semata2 akan menyebabkan dirinya jauh daripada mengingati Allah. Contohnya lisannya terbiasa dengan  nyanyian lagu2 jiwang yang entah apa2. Apatah lagi kurang membaca al quran. 


3) tidak menyandarkan sesuatu yang menimpa diri itu adalah datangnya daripada Allah.
Segala apa yang berlaku atas diri hendaklah disandarkan kepada Allah SWT.Dia lah yg mencorakkan atau berkuasa ke atas hambaNya. jangan pula sesekali menyalahkan takdir yg berlaku. 

4)Terlalu bersedih atas sesuatu kejadian itu akan menjadikan dada seseorang sempit.  
Seseorang itu akan sentiasa memikirkan benda yang berlaku ke atas dirinya. Hampir setiap masa. Ini akan menyebabkan syaitan akan menguasai dirinya. Begitu juga dengan qarin yg selalu mendampingi dirinya.


wallahua'alam...
sekadar perkongsian daripada hamba yg hina.  

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.