Saturday, June 18, 2016

seandainya ia yg terbaik buatku...

Bila kita hidup bermasyarakat ni, amat susah sikit untuk bergaul dengan orang kampung.Rumah baru bertapak katakan. Maklumlah baru jadi ahli baru. Bukan senang nak masuk dalam masyarakat ni apalagi nak tonjolkan diri. Orang sana sini tak kenal banyak lagi. Ada lah seorang dua tu yang dikenali macam Cikgu Zaha,Pok Sir, Pok Su Air Tuak, Pok Teh Daud, Pok Long dan beberapa orang lagi. Yang pasti abi ingat geng satu tempat kerja- Us K.A dan Cikgu Fakaluddin aka cg din. 

Nak ke surau pun rasa malas jg. Ada lah beberapa kali. Boleh kira dengan jari. Banyak dihabiskan ibadat di Masjid Putera Jaya.Seronok. Luas pun luas. iktikaf pun dapat. 

Alhamdulillah baru2 ni dapat jumpa satu surau berdekatan dengan rumah abi juga. Surau Al Falah namanya. Berhampiran dengan tangki air Kg.Pak Kancil. Bermula dengan perkenalan yang ringkas dengan Hj. Lah (orang yg jaga surau kat situ). Beliau mempelawa abi untuk ke situ sambil mengimarahkan surau tu yg jemaah tak la berapa ramai sangat.

malam pertama solat terawih di situ abi dah dibisikkan oleh Hj.Lah untuk memberi sedikit tazkirah ringkas selepas 4 rekaat solat terawih. Alhamdulillah undangan itu abi sahut. 

Malam kedua dan ketiga pun sama abi dijemput lagi untuk menyampaikan tazkirah ringkas untuk jemaah yang hadir. Hanya sekitar 15-20 orang sahaja. 

Syukur lah abi dah mula mengenali beberapa individu surau kat situ. Itulah perkenalan yang akhirnya membawa kepada bibit2 cinta kpd ahli qaryah dan surau. 

"Ya Allah, seandainya ia yang terbaik buatku....maka Engkau dekatkanlah hatiku padanya dan tambatkanlah hatiku padanya demi untuk menyebarkan secebis agamaMu buat mereka. ..........SuRaU Al FaLaH, Kg Pak Kancil Dalam..."

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.