Wednesday, July 13, 2016

Ballighu 'anni walau ayat!

Malam tadi adalah kuliyah pertama abi di Surau Al Falah, Pok Kancil Dalam. Ermmm, dah lama tak bagi kuliyah pada orang awam@kampung. Seingat nya kali terakhir saya berkuliyah ialah bulan Mei 2011 di Taman Surau Bumiko, Miri sebelum berpindah ke Setiu. 

Rasa janggal bila sesuatu benda itu kita telah lama tak amalkan. Janggal  bila mana semua audiens tu adalah orang kampung. Selalunya adalah pelajar-pelajar. Kekok tetap kekok! 'Ala kulli hal....alhamdulillah dapat diberi dengan baik....

Tajuk pertama untuk kuliyah malam tadi adalah tafsir Surah Al Fatihah. Firstly,abi terpaksa bagi intro panjang2 kelebihan menuntut ilmu dan bekalan akhirat nanti. Syukur berjalan lancar. 

Habis kuliyah, Hj Kamil (ore yg jaga surau) mintak abi ejaskan masa mengajar kepada hari Ahad.Katanya ada orang yg tak dapat hadir pada hari Rabu dan minta spy diadakan pd Ahad. Beres!!!!!

Tak jadi masalah kerana abi tak terikat ngan mana2 surau dan aktiviti lain. Yang penting sekarang ini,,,,misi "ballighu 'anni walau ayat" tercapai di kampung tersebut.

wallahu 'alam.


No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.