Thursday, February 23, 2017

Minggu yang sibuk

Minggu ni lah abi rasakan tak cukup tangan untuk buat beberapa kerja. Termasuklah kerja2 rumah. Hari ni, abi cuba setelkan kerja2 rumah. Basuh baju.Banyak sangat berlonggok. Mop lantai, kasi bau wangi rumah. Rumah yang wangi dan harum InsyaAllah tiada benda berbisa datang. Tandas pun dibersihkan juga hari ni. memang hujung minggu yang penuh dengan kerja2 rumah. 

Alhamdulillah ada anak2 di sisi turut diajar untuk membersihkan rumah. Along dah boleh diharap untuk menyapu. Angah pun sama boleh diharap untuk bersihkan tandas. Syukur padaMu Ya Rabb...

Rumah yang besar dan tersergam indah tapi di dalamnya tak dibersihkan dan tak terurus dengan dengan baik tiada gunanya. Apa guna rumah cantik luarannya kalau tandas bau busuk dan hampak, dapur tak bersih,berminyak dan berbau, di penjuru rumah ada sampah dan debu, bilik tidur bersepah dan tak terurus.....itu semua mendatangkan kemudaratan kepada penghuninya.

Bagaimana rahmat dan mawaddah nak turun jika rumah tak dijaga. Malaikat pun segan nak masuk. Ada anak perempuan pun tak de guna kalau tak diajar untuk urus rumah. Mujur lah abi ada anak lelaki tapi abi dan ummi ajar semua benda termasuk hal2 yang dibuat oleh kaum hawa. Masak nasi pun diorang pandai tau! Begitu juga sidai kain baju dan melipatnya....

Ok lah nak pergi asrama pula. Nak hantar cat. Budak nak mengecat. Pastu nak singgah kjap di court tengok latihan bola tampar. 

Petang ni pula nak bertolak ke Marang. Bawa team bola tampar daerah. 

Ok bye! 

wassalam.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.