Monday, July 24, 2017

ISTIGHFAR



Malam tadi study sampai jam 1230 pm. Study sebab esok kena bagi tazkirah@kuliyah Dhuha kepada students dan guru di surau dalam slot Islah Nurani. Fikir punyer fikir maka dapatlah tajuk "Istighfar". Tu pun nasib baiklah dah ada kat buku catatan.

Tajuk tu sepatutnya abi dah sampaikan pada beberapa minggu yg lepas tapi terpaksa dibatalkan atas beberapa sebab. Cuma malam tadi tambah beberapa nota kaki kot2 la masa berbaki banyak lagi.

Sekadar perkongsian dengan ahli blogger yang lain...

Istighfar dari segi bahasa ialah mohon ampun dan tutup.

Maknanya ialah aku mohon keampunanMu Wahai Tuhan serta tutupilah aib ku ini.
Ya, kita ni adalah hamba Allah yang banyak melakukan kesilapan. Tapi tak bermakna kesilapan itu akan terus berpanjangan sampai ke mati.

Jadi, tidak dapat tidak seorang hamba Allah itu perlu mensucikan hatinya dengan ber'istighfar'. Pabila dia beristighfar maka hatinya akan jadi bersih dari segala kesalahan dan dosa. Bila hati bersih maka doa kita kepada Allah SWT akan dimakbulkan.

Sebagai penuntut ilmu @ pelajar adalah penting sekali menjaga diri daripada melakukan dosa dan maksiat kepada Allah. Hati yang dipenuhi dengan noda dan dosa akan susah untuk menerima ilmu Allah.

Wallahu 'alam.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.