Friday, September 8, 2017

5 September

5 September hari yang pasti akan abi ingat setiap tahun. Ia adalah tarikh keramat lahirnya makhluk yang bernama Muzaha bin Mohamed. Hasil perkongsian hidup antara Zaharah dan Mohamed. Tahun 1975 lahirlah insan ini di sebuah Kampung Beris Lanjut, Panji, Kota Bharu.

Seorang insan yang baru melangkah umur ke era 40 an. Huhu...Kini dah masuk umur 42 tahun. Aduhai dah tua rasanya diri ini. Sakit situ sini, lenguh sana sini...Ya Allah ....harapnya hidupku ini penuh dengan ketaatan kepadaMu dan kurang kemaksiatan kepadaMu.Amin

Seorang yang begitu komited terhadap kerja yang diamanahkan. Kalau suruh turun kerja jam 1 pagi pun, akan dia turun (ceewaahhh mana ada). Tapi InsyaAllah, apa2 kerja yang diberikan akan beres walaupun terpaksa memakan masa.Serius dalam kerja dan adakalanya terpaksa dipotpet2 oleh wife akibat terlalu 'obses' dengan kerja. Ya Allah jadikanlah ia sebahagian daripada amal kebajikanku.

Pun begitu, Insan kerdil ini punya hati dan perasaan yang terlalu sensitif. Mudah air matanya keluar tatkala mana membicarakan soal azab kubur, perpisahan, penderitaan hidup dan sebagainya. Ya lah, ianya bukan suatu yang dipinta2 tapi lahir dalam hati dan perasaan. Itu semua kerja Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tak mampu menempisnya.

Pernah sekali insan ini menangis tatkala memberikan tazkirah dikhalayak ramai. Tersentuh hati saat membicarakan kesederhanaan hidup seorang hamba Allah. Tidak berharta tapi cukup bersyukur dalam menempuh hidup. Memiliki rumah yang sederhana. Cuma pintanya dari Rabbul Izzati agar diberikan kesihatan yang berpanjang untuknya beramal...itu jer pintanya...(Ya Allah , mengalir lagi air mata ini saat menulis bait2 ini) Alhamdulillah Allah beri padanya apa yg dia nak..Sihat tubuh badannya. Dapat kayuh basikal ke sana ke mari. Syukur.....

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.