Sunday, October 29, 2017

Ujian itu rahmat


Ada orang melihat  ujian atau musibah merupakan kafarah daripada Allah. May be Allah nak hukum seseorang tu, so Dia berikan denda@hukuman di dunia berbentuk kafarah. Kafarah ni macam2 lah kan. Ada kafarah untuk berlaku atas dirinya sendiri. Ada juga kafarah berlaku sekitar orang di sekelilingnya, dia yang terkena tempias juga.

Sebagai manusia kita akan mudah percaya bhw bila Allah marah , Dia akan beri ujian dan ujian itu adalah kafarah kepada hambaNya. Tapi pernah tak kita terfikir bhw ujian itu adalah rahmat Allah kepada hambaNya. Mari kita renung sama2....

Seandainya kita diberi ujian olehNya, misalnya demam yang berlanjutan. Lambat nak sembuh. Hinggakan puas nak makan ubat. Apa yang menimpa atas diri kita itu kita masih mampu untuk melakukan ibadah seperti solat. Tak pernah kita mengeluh walaupun sedikit. Kita masih mamppu bersabar dalam serba hal.

Sebenarnya hal demikian ada rahmat Allah. Allah nak ajarkan kita supaya jadi insan yang penyabar. Sebelum ini kita insan yang kurang sabarnya tapi bila ditimpa ujian kita jadi penyabar.Bila ada ujian juga kita sering sebut nama Allah. Ingat Allah selalu dalam setiap gerak geri. Sebenarnya itu rahmat Allah ke atas kita.Dia nak ajarkan kita sesuatu bhw perlu ingat Allah selalu tatkala senang mahupun susah.

Adakalanya ujian itu datang kerena Allah nak didik kita. Itu rahmat Allah sebenarnya. Dia beri didikan dalam bentuk ujian. JIka hambaNya berjaya mengharungi ujian itu bermakna Allah dah ajarkan dia sesuatu.

Tahniah diucapkan kepada anda yang masih lagi bergelumang dengan ujian2... Itu tanda Allah kasih kepada anda. Bukan marah kepada anda!InshaAllah satu masa nanti anda akan tau bhw ujian itu adalah rahmat daripadaNya.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.