Friday, November 24, 2017

Anugerah Sahsiah Terbaik

Alhamdulillah wa syukri lillah....semasa majlis anugerah cemerlang dan graduasi hari tu, Jazlan telah diberi satu anugerah daripada pihak sekolah yang mana abi sendiri pun tak jangka yang Jaz akan dapat. Masa MC membaca biodata diri, baru abi perasan dia sedang bacakan perihal si Jaz...

Jantung abi berdegup2....degupannya makin kuat. Bukan takut tapi kenalin. Maklumlah tak pernah terima anugerah sebelum2 ni. Dulu pun ada masa Wildan bersekolah di SK Guntong Luar, banyak anugerah mata pelajaran terbaik Wildan dapat.

Bila MC sebutkan Jaz dapat "Anugerah Sahsiah Terbaik " hati abi mulalah tak keruan lagi. Rasa sayu hiba menyelebungi diri. Rasa macam nak menangis jer. Terharu sangat atas anugerah yang pihak sekolah berikan. Rasa macam tak layak je. Ye lah kita tau lah anak kita setara mana di rumah. Apapun abi selaku ayah merasa bangga dengan pengiktirafan ini. Syukur padaMu Ya Rabb. Mungkin disebabkan didikan di rumah inilah yang akan membawa Jaz ingat apa yang selalu dipesan oleh abi dan ummi. Abi yakin Ummi banyak main peranan dalam proses tarbiah Jaz hingga jadi begini.

Sekadar mengingatkan diri sendiri, bahawa didikan di rumah itu yang penting. Usah dilepaskan didikan itu kepada guru2 di sekolah. Kerana apa ? kerana guru juga manusia dan ada anak2 macam kita juga. Selayaknya kita lah yang wajib mentarbiah anak2 kita dulu selebihnya kita serah kan pada guru2. Usah diserahkan didikan itu 100% kepada guru2.

Amat menyedihkan pabila abi dengar ada sesetengah ibubapa yang telah pun menghantar anak2nya seusia muda kecil lagi tinggal asrama. Contohnya darjah 4 sudah dihantar tinggal di asrama. Bukannya latar belakang ibubapa yang dhaif tapi abi rasa hanya mahu melepaskan tanggungjwab mendidik itu kepada guru2 dan warden2. Mungkin ibubapa tersebut tak mampu nak kawal anak mereka lagi. Ya Allah, tahu buat anak tahu lah bela, jaga dan didik mereka. Itu amanah dari Allah! Ingat !!!amanah Allah.

" Ya Tuhan kami kurniakan lah kepada kami isteri2 dan zuriat2 sesejuk mata memandang dan jadikanlah kami Imam di kalangan orang2 bertaqwa "


No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.