Monday, November 13, 2017

Kawan,sahabat @ teman



Zaman sekarang ni nak cari kawan senang sangat. Dengan adanya teknologi yang canggih manggih ni sekelip mata jer dapat. Bukak FB , find friend and request friend....tunggu dia accept.Sekelip mata je kan??? Zaman pantas...

Tu nak cari kawan. Kawan tak sama dengan sahabat.Martabatnya tak sama. Macam gini la, cikgu DG41 dengan cikgu DG44...senang citer sebab abi kan cikgu. Cikgu DG41 ni kurang sikit pengalaman nya mengajar berbanding cikgu DG44. Begitu juga kawan, kawan ni banyak....tapi tak  semua kawan tu baik...ada juga yang tak baik. Jahat la kita kata. Depan kita dia nampak ok tapi belakang kita dia kutuk kita habis habisan.

Kawan yang baik tu adalah sahabat. Dia tak khianati kita. Tiada buruk sangka dengan kita, Senang hati kita bila bergaul dengannya.Depan kita dia baik dan belakang kita pun dia baik dan tiada prasangka buruk dengan kita. Itu sahabat. Pernah dengar sahabat sejati?? Sahabat sejati lebih daripada itu lagi.Macam2 dia buat untuk sahabatnya. Sanggup korbankan diri sendiri.

Sahabat sejati  ni lah yang abi namakannya teman. alaaaa macam teman sejati jugak la. Kita boleh berkongsi rahsia dengannya. Dia tak bocorkan rahsia. Dia amanah. Dia tak prejudis. Dia sanggup tolong temannya dalam kesusahan tanpa ada niat lain. Niat nak duit ker...niat nak merapu ker...kaki bodek ke...takkkkk bukan itu teman. Nak cari teman ni la yang susah. Hati2 wahai sahabatku bila nak cari teman. Takut tersalah pilih. Lebih2 lagi kalau nak cari TEMAN HIDUP.

Teman hidup akan bersama kita selama2lamanya hingga liang lahad...bahkan boleh jadi hingga ke syurga.InshaAllah.

Moga sahabat blogger mempunyai teman teman hidup yang baik2...hingga ke jannah.Amin.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.