Wednesday, November 15, 2017

Obses Kerja

Semalam adalah hari yang cukup memenatkan bagi abi. Dimulakan dengan sarapan roti canai "Roti canai ccotek" - ada telor ccotek atasnya.2 biji sekali hadap cuma yang satu lagi tu roti kosong lah. Sambil makan sambil sembang kedai kopi bersama geng2 penglipur lara. Geng yang selalu memeriahkan kedai kopi Kimie di awal pagi.

Bergegas pula ke makmal melihat hasil2 anak SAIS dalam KASTEK (Karnival Sains & Teknologi) tengok diorang present dan berkuiz. Abi dulu memang minat Sains sejak dibangku sekolah lagi. Mungkin minat kat cikgunya juga kot. Bukan cikgu pompuan la tapi cikgu laki. Penampilannya yang bersahaja dan wara'. Jarang kita lihat cikgu Sains yang wara'...Biasanya wara' ni kita kaitkan dengan penampilan ustaz2 dan ustazah2. Pemikiran abi pd masa tu la. Kewarakkan nya la yg menyebabkan abi minat subjek tu. Tapi kita minat pun tak lah tinggi sangat markah. Cukup makan je. At least kita tak lah tercorok sebaris dengan 'diorang' tu.




Namun, sebenarnya Sains lah yang mendekatkan kita dengan pencipta kita. Betul tak? Dengan Sains juga lah ia dapat memberikan kita pelbagai pahala.

Macam mana ye? Kita berfikir tentang keagungan ciptaan Allah dan rasa takjub dengan ciptaanNya. Kita berfikir tentang planet2 yang berjalan di orbitnya tanpa sebarang perlanggaran walaupun sedikit. Kita rasa heybatnya Allah. Itupun dah dapat pahala. Belum lagi kita kaji tentang pokok2 dan haiwan2...Seronok sebenarnya jadi cikgu Sains ni kalau dapat dikaitkan dengan agama. Kaitkan Sains dan agama. Di situlah kita mantapkan aqidah pelajar kita.

selfei dulu dengan adik Zul yg smart n hensom ni. Moga smart dia berjangkit jg ke kito nih....rasa muda pulak bila bersama orang muda.hihi

Oh ye.....habis pusing2 di makmal dan  snap beberapa keping gambar,turun semula dan kembali ke bilik guru membuat kerja2 pengkeranian yang tak habis2 dari dulu hingga sekarang. Pastu teringat kan pula nak mendaftar anak ke tingkatan 1/ 2018 Si Jazlan . Bergegas pula ke SMK Putera Jaya. Alang2 masa dah nak mendekati pukul 115 pm, pekena dulu nasi beriani kambing di Bandar Permaisuri. RM12 + Teh O Beng! Selepas ambik anak dari sekolah,masuk semula sambung kerja.....hinggala lah berjumpa dengan PKP untuk penilaian akhir PBPPP. Sembang2 dengan PKP hinggalah jam menghampiri pukul 5.Metabolisme badan dah makin menurun. Mata rasa kuyu jer.Nak cari bantal. Asyik duk ngadap komputer kan dari td.Penat mata, penat badan,penat otak. Last2 bersiap pulang.

Singgah di kedai Pok Ayub beli  nasi sekejap untuk hero2. Tentunya ummi tak masak dengan kondisinya yang kurang sihat. Senang citer beli n bungkus.

Lepas Isya' mata start kuyu lagi dan rasanya dalam pukul 930 lebih, shutdown!

Tersedar jam 400 pagi dan sambung kerja lagi sikit >>>>>PAJSK ....yg belum complete.
Setel sudah. Alhamdulillah.

keje....keje....keje.....

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.