Tuesday, December 19, 2017

Affan 3 bulan

Bulan ni baby Affan dah masuk 3 bulan lebih. Macam2 tindakbalas dah dapat dilihat pada diri baby Affan. Ini adalah sebahagian daripada pmerhatian abi. Mungkin ianya tidak sama antara baby yg lain.

Kalau dulu kepala baby Affan agak lembik sedikit. Sekarang ni sudah keras. Boleh pusing sana sini. Kalau dia tengok kepada sesuatu benda tu, pasti dia akan tenung dan tengok lama2.

Tangannya bergerak2 seolah2 ingin mencapai dan memegang sesuatu. Kalau pegang barang lama2 tu, susah untuk dia lepaskan. barang tu pula akan dia letakkan pada mulutnya.

Bila abi pegangnya dan biarkan dia berdiri, dia akan cuba untuk melompat2 walaupun lompatannya tak cukup kuat dan tinggi. Huhu...bila dia melompat sambil dia tersenyum. Comel sangat bila tengok dia tersenyum.

seperkara lagi, baru kelmarin dia telah dapat meniarap dengan sendirinya. Tanpa bantuan daripada abang2nya. pantang diletakkan dia menelentang pasti dia akan meniarap.

itulah pemerhatian abi kepada baby 3 bulan.



Saturday, December 16, 2017

Mandi manda di Putera Valley, Tanah Merah

Alhamdulillah, puji dan syukur hanya padaMu....

Plan yang tak seberapa akhirnya sampailah jua kami ke Putera Valley bersama hero2 yang disayangi. Walaupun plan kelmarin tapi berjaya juga melaksanakan plan tersebut. Putera Valley yang terletak berdekatan Bandar baru Tanah Merah dan di pinggiran Sungai Kelantan adalah satu2 nya yang menyediakan kolam renang mesra pengguna (bagi abi)....

Kolam nya yang luas, dan dibahagi pula untuk kolam kanak2 dan dewasa. Yang kanak2 tu air nya tohor (setakat paras lutut je) manakala yang dewasa pula setakat paras dada. Ianya bukanlah satu kolam yang berkonsepkan taman tema air tapi hanya sekadar kolam renang.

Bagi yang kanak2 tu abi rasa selamat la juga kalau nak main kolam kat situ. Tak perlu dirisaukan. Yang dewasa pun begitu juga kerana airnya tak terlalu dalam... Kalau lemas juga tak tahu lah...hehe

Kat situ juga ada disediakan chalet2 bagi sesiapa yang ingin menginap di situ. Begitu juga ada disediakan dewan makan@kafetaria yang besar yang cukup untuk menampung satu jumlah yang besar. Adik abi pernah mengadakan jamuan hi tea untuk guru2 kat situ.

Jom saksikan gambar2.......


pintu masuk ke Putera Valley

anak2 itik jumpa air dah 

suasana di kolam renang sekitar pukul 4.30 petang 

ada benteng pemisah antara kolam kanak2 dan dewasa 

along kesejukan. baru lepas mandi. Abi jadi bodyguard. tak mandi


Wednesday, December 13, 2017

UKSBP

Alhamdulillah segala puji dan syukur hanya bagi Allah

Hari ni abi bawa Jazlan untuk menduduki UKSBP di SM Sains Setiu. Hari ni adalah hari terakhir bagi mereka yang berjaya menduduki UKSBP. Sebenarnya UKSBP ini adalah ujian saringan yang dibuat untuk memasuki SBP.

Tahun sebelumnya tiada pula UKSBP. Hanya baru diperkenalkan pada tahun ini. Yang cukup syarat2nya dan apply untuk masuk ke sekolah sains akan dipelawa menduduki ujian itu. Tapi ia bukan satu jaminan untuk melayaakan ke SBP. Dapat 1A pun layak untuk menduduki ujian ini.

Ujian ini dibuat dibilik makmal komputer dan calon dikehendaki melayari website yang disediakan. Calon dikehendaki menjawab secara online. Kalau tak silap masa yang diberikan adalah selama 30 minit.

Apa pun good luck untuk angah@Jazlan. Tawakkal pada Allah.

Boleh ke tak, serah saja pada Allah. Dia yang berhak menentukan segalanya. Kita hanya merancang.

#UKSBP = Ujian Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh

Friday, December 8, 2017

Kem Tahfiz Anak Soleh II

Hari ni along dah dapat hafal surah Al Mulk...Sebenarnya along dah pun hafal kat sekolah agamanya. Cuma di rumah ni abi cuba untuk ingatkannya semula. Kini along, abi alihkannya pula untuk menghafal surah Luqman bermula ayat 12-19. Tinggal lagi angah yg masih menghafal ayat17 & 18 surah Al Mulk. Teruskan usaha mu nak! abi yakin angah boleh. Angah budak bijak....

Abi pun tidak ketinggalan juga untuk menghafal bersama anak2. Abi cuba fokuskan untuk menghafal lagi surah Al Kahfi. Kali ni cuba untuk habiskan satu muka surat lebih bermula ayat 1. InshaAllah moga Allah berkati usaha abi ini.

Abe Qan pula abi fokuskan untuk hafal ayat2 lazim@surah2 lazim . Alhamdulillah Abe Qan dah dapat menghafal hingga surah Al Qari'ah. Selain tu juga abi cuba fokuskan dia untuk tidak tinggal solat Subuh di musim cuti sekolah ni. Kalau waktu sekolah memang dia solat tapi tiba musim cuti ni dia jadi liat sikit. InshaAllah abi cuba untuk istiqamahkannya jaga solat subuh.

Anak2 tuan@puan bagaimana??? Didiklah mereka solat. Dengan solat mereka akan jadi kuat. Solat lah punca kekuatan mereka.

ajarilah anak tuan puan solat seusia 7 tahun lagi. Sesuai dengan gesaan dan suruhan nabi kita yang bermaksud:

"ajarilah anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun dan pukul lah mereka (jika tak solat) tatkala umurnya 10 tahun ".

Wednesday, December 6, 2017

Kem Tahfiz Anak Soleh di rumah

Alhamdulillah hari ni dah masuk hari kedua along dan angah berkem @ hafaz al quran di rumah. Kem ni atas inisiatif abi sendiri sambil mengisi masa lapang bersama anak2. Abi sendiri yang handle kem tahfiz anak soleh di rumah ni. Nak hantar diorang ke kem tahfiz seperti anak2 orang lain boleh  jer.....tapi rasa hati nak handle sendiri. Nak tengok potensi anak2 dari dekat.

Biarlah kite ni tak sehebat pusat2 tahfiz yang lain pun, janji masa bersama anak2 terisi dengan baik. Alhamdulillah diorang sambut baik dan tak memberontak.

Kem nya bermula selepas solat Subuh berjemaah bersama2. Selepas tu diorang akan mula menghafaz selama lebih kurang 40 minit - 1 jam (sesi 1), manakala selepas asar pula (sesi 2) akan diadakan sesi tasmik. Jadual nya cukup fleksible dan tak menekan anak2. Diorang bebas nak buat apa2 selepas menghafal.

Surah yang diorang hafal adalah Surah Al Mulk. Abi kalau dapat nak cuba diorang hafaz surah ni dalam cuti sekolah ni. Kalau dah hafaz nak tambah lagi Surah Luqman (1 muka surat). Setakat ni along dan angah hampir ingat satu muka surat S. Al Mulk tu.

Kenapa pilih Surah Al Mulk???Tak pilih surah yang lain. Surah ni banyak kelebihannya. Antaranya bagi pembacanya yang membacanya setiap malam sebelum tidur, jika meninggal dunia akan terlepas daripada soal jawab kubur. InsyaAllah nak suruh anak2 membacanya sebelum tidur bila dah hafal nanti.


Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.” 



Surah Luqman pula dipilih adalah kerana isi kandungannya yang sarat dengan nasihat seorang bapa (Luqman) kepada anaknya. InshaAllah akan diperhalusi isi kandungannya sambil menghafal nanti. Abi pun boleh tumpang sekali juga dalam menghafal ni. Dulu dah hafal tapi sekarang ni banyak yang lupa.

Apa program korang semua dengan anak2??? Pastikan ianya bermanfaat untuk anak2..Jangan biarkan jiwa diorang kosong tanpa apa2 pengisian. Carilah apa2 program untuk diorang tu. Kesian diorang. Kalau asyik mengadap gajet jer setiap hari, itu memusnahkan anak namanya. Kalau dapat hantar pergi mengaji Al quran pun dah dikira ok. Perbetulkan tajwid mereka. Biar mereka tau sekurang2nya baca Al Quran dengan tajwid. Abi tak rasa apa yang mereka belajar di sekolah dapat diambil sepenuhnya. Mesti kena cari guru mengaji yang lain. Kalau ibubapa dapat ajar lagi baik lah.

Tahun lepas, abi punya program bersama anak2 di musim cuti adalah hafazan doa2 pilihan yang ma'thur daripada Al quran. Abi pilih beberapa doa dan alhamdulillah kini mereka dapat membacanya selepas solat. Mereka dapat hafal sekurang2nya 10 doa daripada Al quran. Moga2 mereka ini sentiasa mengamalkannya selalu dalam kehidupan mereka walaupun abi dan ummi dah meninggal.

Ok lah , selamat bercuti bagi warga pendidik. Jagalah anak2 anda. Mereka adalah mutiara yang perlu digilap senantiasa dengan " roh iman dan amal" agar mampu mendepani arus globalisasi dan zaman fitnah dajjal.

wassalam.

Tuesday, December 5, 2017

Work Out@ berkebun

Alhamdulillah cuaca pagi tadi amat cantik dan molek. Panasnya yang tak sangat terik. Sesuai la nak bercucuk tanam @ bersenam. Tapi ari ni abi pilih untuk berkebun. Sambil2 tengok dan melayan anak2 pokok lada, kacang botor dan juga serai.

Sebelum tu sempat juga lah meracun rumput2 yang ada kat depan rumah tu. nampak macam dah tinggi hingga ke paras lutut. Takut juga jadi tempat pembiakan ?*&^%$#.....nauzubillah...Yang pentng kita kena jaga kebersihan alam sekitar. Bukan setakat dalam rumah je kena jaga, luar rumah pun kena jaga. Syukur dapat habiskan 10 liter air pam dengan 2 kali isi. Harap mati lah dikau wahai rumput.

Turun pukul 9 lebih dan berenti dalam kul 1130 lebih. banyak juga lah peluh yang keluar. Kira ok lah tu untuk ari ni. Nak bersenam yang berat2 pun rasanya dah tak daya, hanya pegang cangkul dan cabut rumput jer. Menebas lalang sikit2 pun dah berpeloh. Orang tua katakan. huhu. Yang penting keluar peluh. Betul tak???

Bila dah berumur 40 an ke atas ni, tak boleh lasak2 dari segi pergerakan. Sebab abi bukan kaki yang jenis lasak2...main sukan pun dah berenti lama dah. 5 tahun yang dulu. sekarang nak main macam 5 tahun yang dulu tak jamin. Rasanya semput dan tercungap2. Malas lah. Baik jaga badan dengan mencangkul jer.

Ku sangka kan panas sampai ke petang, rupa2nya hujan di waktu petang.

Nak buat camner kerjaan Tuhan belake. Lepas zohor hujan dah mula turun. Memang musim dia takleh nak kata apa.Tak tau la racun yang kena rumput tadi tu sempat meresap ke tak....pasrah!

wallahua'lam.


Sunday, December 3, 2017

Mat'am Al Kathiri, Kubang Kerian

Alhamdulillah thummal hamdulillah....

Puji dan syukur hanya pada Allah selayaknya kerana musim cuti sekolah ini dapat digunakan semaksima mungkin bersama famili tercinta. Walaupun dalam keadaan musim 'bah@banjir' orang kata, tapi abi dan keluarga masih mampu lagi untuk mengorak langkah mengisi masa cuti bersama anak2 dan famili.

Jumaat lebih kurang jam 5 kami bertolak ke KB. Tika itu walaupun hujan membasahi bumi Setiu dengan lebatnya, tapi kami tak kisah. Kami nekad juga untuk ke KB. Sampai sana dekat waktu Maghrib. Kami isi perut kami dulu di Restoran Pak Ali dengan juadah 'roti tempayan'. Alhamdulillah lama dah tak makan roti tempayan. Memang abi dan ummi kaki roti tempayan!

Lepas makan kami rehatkan badan di teratak ibuayah kami di Kampung Panji. Dapatlah lepaskan penat lelah dan lenguh badan drive dari Setiu tadi.

Esokkan pula kami bersiap nak pergi ke majlis kesyukuran@maulid di rumah Mak Sedara di Kampung Tapang. Tak jauh kampung tu dari Kpg Panji.

Hari terakhir kami di Panji, kami pusing2 di Bandar Kubang Kerian. Coping moping barang2 sekolah untuk anak2. Baju sekolah, seluar sekolah, kasut PJ dll....boleh tahan juga terbang duit. Abi kluarkan dari bank dekat RM700, sedar2 tinggal lagi RM 100 lebih jer lagi....huhu...kali ni memang coping sakan! Tak boleh nak kata apa menyoping macam nak beraya. Ye lah anak2 makin membesar. Keperluan untuk bertukar saiz badan tu terpaksa kita terima sebagai ibubapa. lebih2 lagi anak2 abi si angah dan abe Qan (no 3) yang makin membesar.

Selesai bershoping kami ke Restoran@Mat'am Al Kathiri. Terletak di tengah bandar tu juga. First time masuk situ. Memang dah plan lama dengan ummi untuk merasai makanan Arab bila tiba cuti sekolah nanti. Nak pergi ke negara Arab memang tak berbaloi lah semata2 nak makan. Cukuplah Al Kathiri sebagai pengubat rindu kami kepada masakan Timur Tengah@Jordan.

Jom layan gambar....biar gambar berbicara....

pintu masuk restoran Al Kathiri


selpie la dulu sebelum makanan sampai....mana along????

jeng...jeng...jeng....haaaa dah sampai makanan arab dari Timur Tengah. Macam2 ada. Ada nasi ayam Mandi,ada syawarma,falapil pun ada tapi tak sampai lagi


ni lah namanya falapil. rasa macam mana susah nak bagitau.kene try sendiri. Tapi ramuan asasnya kacang dan bawang putih

ni pula bahan2 yang nak disumbat dalam roti. Yang puith tu namanya 'Humus', sejenis kacang juga tu. 

selesai makan kami bergambar tanda kenangan pernah sampai sini. Cantik backgroundnya...

internet ciput pulak malam ni....sori deh blako....lain kali lah masukkan gambar lg.

InshaAllah next year jumpa lagi Al Kathiri....mu tunggu aku datang!


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.