Wednesday, January 3, 2018

Kurang bebanan

Alhamdulillah tahun ni kurang sikit bebanan kerja berbanding pada tahun2 lepas. Rasanya stress kerja abi makin menurun, InshaAllah. Ye lah rasa cam tak adil rasanya sebab banyak benda@kerja yang abi pegang tu berat2 belake rasanya....

Citer dulu2 la....dulu pegang rakaman (dokumentasi peristiwa) , Majalah PERMAI, Ketua Rumah Kuning, Ketua Panitia BA dan Guru Penasihat Persatuan BA. Memang berat dan tak terbuat la.

Syukur alhamdulillah tahun ni diorang gugurkan abi daripada jadi penyelaras majalah dan ketua rumah kuning. Kurang la sikit.hehehe

Sepatutnya buat la pemberat setiap orang guru tu. Apa kerja yang guru buat. Berapa tanggungjawab yg dipikul. Biar nampak semua tugas2 guru. Jangan lah asyik duk tuju pada '' guru2 tertentu'' je pikul beban kerja. Kesian la. Dia pun ada anak isteri juga. Nak cari makan juga seperti orang lain.

Guru lain yang kurang dapat tanggungjawab asyik duk goyang kaki jer. Orang lain yang penat. Orang lain yang kena buat kerja dia, itu lagi parah.

So, kepada pihak2 atasan buatlah pengagihan tugas dengan sempurna dan seadilnya. Jangan diberati sebelah pihak sahaja. Gaji sama banyak tapi 'dia' lah yang paling banyak pikul tugas. Ingat! anda sebagai pemimpin anda akan dipersoalkan di akhirat nanti. Kenapa tidak berlaku ADIL. Kenapa si fulan bin si fulan kerjanya banyak berbanding yang sorang lagi tu walhal gaji sama2 besar.

Tapi kalau lah si fulan tu dia sendiri yang minta kerja banyak lainlah. Itu masalah dia. Yang jadi masalahnya adalah pembahagian tugas yang tidak relevan. Ikut sedap suka kepala otak dia je nak letak siapa yang kena pikul amanah. Yang nampak 'aktif' diberikan banyak tugasan, yang 'slow' tu kurang lah sikit. Ehhhh! you kan bos@pengarah@orang atasan dll you berhak menasihati@ memarahi orang2 di bawah jika lembab nak buat kerja atau tak amanah kerja. You tak perlu takut pada orang bawahan you! You kan ketua!

Ingat lah wahai bos2 sekelian .....anda akan ditanya dan dipersoalkan di mahsyar nanti. renung2 kan lah jika ada bos2 yang terbaca tulisan si fakir ini.

wallahu'alam.


No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.