Wednesday, March 28, 2018

Majlis Tadarus Al Quran

Tilawah Al Quran (Johan/lelaki)
Che Khairi bin Che Rias

Syarahan (naib Johan/lelaki)
Mohd Hafizul bin Rosli

Tempat ke 3(syarahan spontan/perempuan)
Malika Uzma







Straight A SPM 2017


Pelajar straight A dlm SPM thn lps. tahniah drp blog ceritaabi.

Mereka lah nanti yg bakal menjadi pencetus sumber inspirasi kpd adik² SAIS nanti .

Wednesday, March 14, 2018

Result SPM 2017

Ari  ni SPM kluar. seperti biasa aku tetap cool n steady.Tak rasa berdebar ataupun risau. Orang @ cikgu lain memang berdebar. Takut result bebudak ni jatuh.

Sampai hari dinanti2 keputsan kluar, hanya 9 orang dpt straight A. Thanks la sbb ajar diorang. Tahun lepas 15 orang dapat. Menurun graf sedikit.

Apa² pun tahniah pd mereka yg berjaya.

Tuesday, March 13, 2018

Hidayah




Hidayah tu milik Allah kan? Kita sebagai hamba tak mampu nak bagi hidayah pada seseorang. Hanya Allah yang mampu bagi. Kita hanya boleh berusaha sahaja supaya seseorang itu dapat hidayah.

Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah berusaha untuk bapa saudaranya, Abi Talib supaya memeluk agama Islam. Tapi bapa saudaranya enggan kan ? Tu maknanya hidayah milik Allah.

Kita hanya mampu berdoa sahaja untuk kawan atau sahabat kita seandainya didapati dia membuat derhaka pada Allah. Itu lah jalan terakhir kita yang kita dapat buat selain daripada kita menasihatinya.

wallahu'alam.

Sunday, March 11, 2018

Hepi Besday Qan!

6 Mac adalah besday anak abi, Ahmad Furqan Hakimi. Dah masuk 9 tahun. Besar dah anak abi ni. Alhamdulillah wa syukru lillah. Bila dah besar tu perangai pun dah berubah. Kalau dulu, dia lah antara yang abi risaukan apabila dia menangis dan tak puas hati. Siap mengamuk lagi! tu yang tak tahan tu. 

Apa pun "Qan" abi doakan yang terbaik untuk Qan semoga menjadi seorang anak yang soleh untuk abi dan ummi, berjasa kepada agama Islam, sentiasa dalam limpahan dan rahmat Allah dan dijauhi daripada fitnah Dajjal. 


Semalam sempat ronda2 kat Bandar Setiu dan abi tanyakan Qan nak apa untuk besdaynya. Dia jawab nak bola sepak. Abi belikan sebiji untuknya. Gembira tak terkata dia dapat bola sepak tu. 


Insya Allah untuk anak2 abi sanggup korbankan apa saja. 
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.