Saturday, May 26, 2018

Salam Ramadhan 1439 H

Assalam wbth...


Salam Ramadhan semua. Dah lama jari jemari ni tak menulis. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan pada kita semua kerana berkesempatan lagi untuk hidup dalam Ramadhan kali ini. Terima kasih Ya Rab!

Bagaimana dengan puasa korang semua ? Hanya korang yang tau. Abi sendiri pun tak tau puasa korang. Hanya Allah yang tau. Itulah kelebihan puasa yang sebenarnya kerana Allah yang berhak menilainya.Orang lain tak tau.

Bulan puasa ni seharusnya amalan kita berbeza dengan amalan di bulan2 yang bukan puasa. Dari segi amalan ibadatnya.....tadarus al quran, solat sunat terawih, qiyam dan lain2 lagi. Kalau amalan sedemikian kita masih di takuk lama, tak pernah melakukan ibadah sunat, tak pernah baca al quran, tak pernah qiyam.....maka kesian lah pada diri sendiri.

Di bulan inilah seharusnya kita melipat gandakan amalan dan menambah amalan. Bulan yang memberian pahala yang berlipat ganda kepada pengamal kebaikan dan kebajikan. Sayugialah mereka yang tak pernah merasai kehadiran Ramadhan dalam dirinya, dia akan rasa terbeban dengan hadirnya bulan ini. Segala aktiviti nya akan tergendala. Masya Allah kalau ada yang berperangai demikian......bertaubat lah.

Ok lah kita jumpa lagi di next entry yang mendatang.

Wednesday, May 16, 2018

Keramat 9 Mei

Rupa2 nya bulan Mei ni bulan yg ditakuti oleh BN yang memerintah Malaysia. 9 Mei semua rakyat Malaysia telah keluar mengundi Dan menyatakan hak Dan pendirian masing2.

Nasib tidak menyebelahi BN kerana majority rakyat telah menolak BN. Pakatan Harapan telah memenangi byk kerusi Dun n Parlimen.PH diketuai oleh Tun Mahathir.

Kini Tun M telah pun dilantik menjadi PM Malaysia ke 7. Dan beliau telah membentuk beberapa menteri cabinet. Antaranya menteri kewangan Dan pertahanan. Syabas Tun M!

Namun,Kelantan masih lg kekal di bwh kerajaan PAS Dan satu negeri lg jatuh ke tgn PAS iaitu Terengganu. Syabas untuk Kelantan n Terengganu!
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.