Tuesday, May 23, 2017

Salad Nugget

Tak tau nak wat mende ngan nugget. Kalu goreng dah selalu dibuat. Godek2 kot internet pun tak jumpa. Hanya ada resipi goreng jer.

So, semalam lepas solat asar abi gorengkan nugget. Pastu Nugget tu abi potong empat kerat gitu. Macam kiub jadinya. Gorengkan pula bijan sampai warna kecoklatan gitew! 

Ambilkan sayur salad@lobak kerinting dan potong kecil2. Masukkan juga timun batang dan tomato yang dipotong kecil2.

Letakkan dalam satu bekas besar kesmua bahan2 tadi. Rasioanalnya cuma satu, senang nak gaul. 

last bahan adalah air pencicah. Abi gunakan air pencicah ikan bakar ataupun sotong/udang. guna jenama LARIS. Masukkan air pencicah secukup rasa. Letakkan sedikit gula dan gaul hingga sebati.

Tal sampai sepuluh minit pun gaul. Dan hasilya........tadaaaaaa



Roti telor hancur

Dua hari lepas, bangun awal2 pagi menyiapkan sarapan pagi. Kesian kat hero2 asyik makan nasi dengan ayam jer setiap hari. Boring juga budak kan???huhu . So awal2 lagi abi dah sediakan menu mee goreng. 

Ala ringkas jer. Tumis bawang dan letak jer sos dan kicap tu. Sedap juga nanti InsyaAllah. Tak perlulah letak sayur. Bebudak bukannya suka makan sayur pun!

Ari ni, bekfas dengan roti telur hancur pulak. Pelik jer bunyi nama bekfes tu. Alaaaaa...telor digoreng hancur dan letakkan dalam roti. Masukkan kacang merah sikit. Kira jadi macam ala2 kebab la @ala2 roti john gitew. 


lebih kurang gini la yang dibuat pagi td.cuma yg ni lebih cantik sikit. takpe yang penting dapat masuk dalam perut.



Monday, May 22, 2017

Kenapa Allah pilih kita

ADA ORANG , ALLAH PILIH DIA UNTUK DIUJI

BUKAN ORANG LAIN TAPI DIA....

MUNGKIN ADA HIKMAH DISEBALIKNYA

ALLAH NAK AJAR DIA DAN BERI DIA PENGAJARAN...

DAN BERI JUGA PELAJARAN UNTUK ORANG LAIN

USAH MENGELUH !!!

DI SITULAH KITA BELAJAR

BELAJAR DAN TERUS BELAJAR ...

SEHINGGALAH KITA DAPAT MEMBEZAKAN

ANTARA KACA DAN PERMATA....

ANTARA HAQ DAN BATIL ...




N A S I H A T

HATI YANG LEMBUT AKAN MUDAH MENERIMA NASIHAT 

WALAUPUN DARIPADA SEORANG KANAK2

TAPI HATI YANG KERAS TIDAK MUDAH UNTUK MENERIMA NASIHAT

SEKALIPUN DARIPADA SEORANG MUFTI ATAUPUN ALIM ULAMAK 

Sunday, May 21, 2017

BUDAYA MAKAN DI HOTEL..


Relevan kah dengan ekonomi ygtak stabil sekarang?minyak naik pun bising...
Hi-tea di hotel paling tidak RM40-45 perkepala (banyak betul makan).Boleh muat ke perut tu???

Jika makan kat kedai@restoran biasanya harga utk makan tengahari antara RM8-10.( tu pun ambik menu yg paling best)
Beza antara RM45&RM10 = RM35.
Tak membazir ke RM35 yg dibayar tu semata² untuk menjamu 'perut stokin' .Kalau lah kita berikan RM 35 kpd yg kurang berkemampuan,,,,mungkin dah 3 -4 orang dapat merasai sedeqah kita tu. Tapi kan, mungkin tak ramai yg berfikiran begitu. Mungkin ramai yg mengatakan....'alaaa skali skala makan hotel apa salahnya' huhu....

Tak nampak membazir ke kat situ?
Budaya makan kat hotel ni cukup sinonim bg yg kerja kerajaan mahupun agensi swasta.
Kalau kita ceritakan perihal harga kita makan kat makcik dan pakcik di kampung tu, gerenti ternganga mulut diorang! mungkin ada yg kata dgn RM45 tu, diorang boleh makan nasi bungkus pagi (ayam kampung contohnya) selama seminggu.

Bila la nak berhenti budaya makan ala² ahli mubazzirin ni?
Ada function sikit, makan kat hotel. Ada program sikit, makan di hotel.Kononnya nak nampak 'grand'. (bertepuk tangan la setan² kat sebelah korang makan tu.korang jer tak nampak) sekarang diorang dah ada sekutu!

Bulan puasa dah nak dekat. Memang niat tak nak membazir dlm bulan tu. Tak nak beli banyak makanan.Takut tak habis. Bulan puasa jer ke kita dilatih supaya tak membazir? Bulan lain??

Oh! hanya telahan drp umat akhir zaman.Kerana kita takut budaya ini lahir drp perancangan Dajjal yg suka kpd WOW! WOW hebatnya diorang ni...makan kat hotel...

Saturday, May 20, 2017

minyak vs air



Kata orang minyak dan air tak boleh bercampur. Betul ke? Pernah tak tengok minyak dan air dalam satu bekas yang sama. Air dapat larut dalam minyak ataupun minyak larut dalam air. Bila dah larut maka kita takkan dapat kenal pasti lagi mana satu air dan mana satu minyak.

Perumpamaan ini ada betulnya. Jika diperhatikan memang air takkan bercampur dan sebati dengan minyak.Amat cantik perumpamaan ini jika kita lihat dari sudut kemasyarakatannya.

Dapat dilihat hari ini pelbagai ragam manusia yang ada. Ambil saja yang muslim atau pun yang mukmin. Mukmin ini pun 2 kategori. Satu mukmin yang soleh dan keduanya adalah mukmin yang 'asi. Walaupun sesama mukmin tapi cara hidup mereka adalah jauh berbeza.

Mukmin soleh adalah hamba Allah yang senantiasa taat pada suruhanNya serta menjauhi laranganNya. Mereka ini sentiasa mengingati Allah dalam setiap ketika dan takut untuk melakukan maksiat kepada Allah.

Mukmin 'asi pula adalah hamba Allah yang melakukan maksiat kepada Allah seperti berjudi,berzina, minum arak dan sebagainya. Mereka ini lali dari mengingati Allah. Tapi pada masa yang sama mereka masih lagi percaya kepada Allah cuma perangai atau akhlak buruk mereka sahajalah yang mencemari tittle mukmin itu.

Jadi difahami di sini mereka tidak akan dapat disatukan walaupun atas nama persahabatan lebih2 lagi atas nama perkahwinan. Mereka adalah aliran yang berbeza2. Cara hidup yang berbeza2. Satu orang ingin mencari redha Allah dengan melakukan ketaatan dan seorang lagi ingin mencari keseronokkan dunia yang bersifat sementara.

Memang betullah kata orang minyak dan air takkan bercampur!


Wednesday, May 17, 2017

Ticers Day

16 Mei hari ticers day. Semua sekolah terhenti seketika proses pdpc. Termasuklah kat SAIS ni. Kemeriahan terserlah pada hari guru ni. JPN Terengganu menggalakkan sekolah2 agar guru2 mengenakan pakaian "back to school". Tapi kami kat SAIS ni dah buat tema tu 2 tahun yang lalu.

Jadi tahun ini kita buat tema "jika aku bukan seorang guru..."

Jom layan gambar.....

sukaneka: lemparan kasih sayang,,,,kata mereka...pegang dengan kasih

akhirnya satu belon pecah akibat tiada kasih sayang semasa memegangnya....tergelak us Jo di sebelah

bottle flip antara acara yang menguji kemahiran 

bowling kelapa.Tn Hj menunjukkan skillnya

 so, today if i were not a teacher i will be a chef . ok tak???huhu

bersama enggineer , cg Zalizan

the second chef, Us Amran 

wakil rumah ABAS menang main bowling kelapa

dapat anugerah guru paling bergaya (no 2) hehehe tak bergaya pun.diorang silap pilih. bagi abi pilot yg lebih bergaya

bersama cikgu Aziz 

bersama students form 5


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.