Saturday, January 20, 2018

Zip mulut Buka hati II

Alhamdulillah thummal hamdulillah...

Terima kasih Ya Allah kerana masih memberikan kekuatan untuk jari jemari ini berbicara. Ya, berbicara tanpa suara. InshaAllah.

Kali ini bukan untuk mengulas ceramah Ustaz Muhammad Al Amin tapi rasa ingin mengutarakan sesuatu yang berkaitan dengan topik tersebut. Mungkin ada kaitan dengan tajuk atau mungkin tiada kaitan dengan tajuk.

Zaman ini adalah zaman ledakan teknologi maklumat. Pelbagai teknologi timbul dan muncul samada teknologi perhubungan@komunikasi  mahupun teknologi ketenteraan. Suka untuk dibicarakan dalam entri kali ini adalah berkaitan teknologi komunikasi. Macam2 kan telekomunikasi hari ini. Dengan whatsappnya...telegramnya...facebooknya...Instagramnya...tweeternya dan pelbagai lagi. Mungkin banyak lagi tapi tak disebutkan di sini. Maaf abi tidak mengikuti teknologi komunikasi yang kian tumbuh ini seperti cendawan yang tumbuh sebaik hujan.

Sebagai contohnya, facebook. Bila sebut tentang FB tentu ramai yang mengetahuinya hatta anak2 kecil pun tahu. Begitu juga makcik2 di kampung pun tak kekok untuk menyebutnya. FB lah alat untuk berkomunikasi antara seorang dengan seorang yang lain. Asalnya FB ini adalah baik dan bermanfaat. Dengan FB lah kita dapat berhubung dengan orang yang jauh. Dapat melihat gambar2 yang dihantar walaupun jauh beribu batu. Terima kasih FB!

Tapi sedarkah kita bahawa FB itu silap haribulan ia boleh memesong niat seseorang. Bagaimana ?
Jom kita perhatikan dan sama2 fikir....

Pada asalnya seseorang itu ingin berkongsi sesuatu yang bermanfaat dengan kawannya. Dia boleh hantar gambar untuk diberitahu kepada rakannya. Lama kelamaan 'sharing' itu dah menjadi satu habit kepada dirinya. Sehinggalah dia sharing pun bukannya sesuatu yang bermanfaat. Mungkin anda pernah lihat situasi sebegitu seperti yang abi katakan ini. Posing dengan gaya yang pelbagai.Ada gaya yang menghairahkan dan menggiurkan. Muda mudi tua bangka pun turut sama membuat aksi sebegitu. Ada juga para isteri berkelakuan demikian. Ini semua boleh menimbulkan fitnah.

Tak kurang juga bagi yang gatal tangan menulis apa sahaja dalam FB...Dan jika kita baca kita rasa tak patut pun dia tulis sedemikian. Contohnya...
                             " rasa boringlah...."
                             '' mengantuknya...''
                             '' menyampah betul...''
Bagi abi perkataan sebegitu tak perlu lah kita nak tulis dan luahkan melalui FB. Apa faedahnya untuk orang lain???Nak raih simpati???masya Allah...Zip mulut tu dan buka lah hati tu...Adalah lebih baik anda menulis perkataan Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar....Betul tak??? itu sebab abi kata >>>>zip mulut buka hati. Tak semua benda perlu kita tulis dalam FB tu. Renunglah sejenak wahai sahabat sekelian.


bersambung lagi inshaAllah....

#mata sudah mengantuk
                           

Monday, January 8, 2018

Ustaz Muhammad Abdullah - Zip Mulut Buka Hati





ANTARA ISI CERAMAH / 10 TIPS PASANGAN BAHAGIA :



1) Jangan cerita keburukan keluarga pasangan masing2.
2) Jangan bagitau pasangan apa yang ibuayah pernah cerita tentang negatif pasangan masing2.
3) Jangan ceritakan pada pasangan tentang apa2 rawatan yang pernah dilakukan sebelum ini, terutamany arawatan mental.
4) Jangan sesekali cerita tentang Ex-BF kepada pasangan.
5) Jangan sesekali sebut hal negatif tentang keluarga pasangan masing2.
6) Jangan mengkritik hal2 keluarga pasangan masing2.
7) Jangan suka bercakap tentang fizikal badan (kelemahan) @ apperiance pasangan  masing2.
8) Jangan sesekali zahirkan /kritikan hadiah pemberian pasangan kita.
9) Jangan sesekali menyatakan apa yang dirasakan perasaan negatif dalam hati. Contoh : tak sayang
10) Jangan sesekali ceritakan pada pasangan keaiban diri yag telah ditutup oleh Allah.

Abi syorkan dengarlah baik2 isi kandungan ceramah ni. Sangat menarik. Dengarlah wahai para suami dan isteri.

#sambil bekerja sambil layan ceramah. 2 in 1

Sunday, January 7, 2018

Qiyamullail pertama


Alhamdulillah dengan izin Allah Qiyamullail yang pertama dapat abi buat bersama anak sulong abi, Wildan pada hujung minggu lepas. Plan asyik tak menjadi saja tapi kali ini syukur ianya menjadi. InshaAllah plan yang akan datang coming soon Februari pulak. InshaAllah. Ya Allah berilah kepada kami kekuatan rohani dan jasmani.

Maaf bukan nak menunjuk atau bukan nak riak atas apa yang dibuat. Hanya sekadar untuk memperingati antara satu sama lain. Sebab apa??? Sebabnya anak adalah amanah daripada Allah. Ibubapa lah yang kena jaga amanah ini. Bukan setakat memberikan makan dan minum serta tempat tinggal sahaja bahkan lebih daripada itu ialah mengajarnya anak2 supaya "taqarrub diri'' kepada Allah SWT.

Taqarrub itu lah bekalan diri untuk berjumpa dengan Allah SWT. Bila seseorang anak itu mentaqarrubkan diri kepada Allah, InshaAllah Allah akan sentiasa menjaganya setiap masa. Kita tak mampu sebagai ibubapa nak jaga anak kita setiap jam dan setiap ketika. Oleh itu kita serah kepada Allah untuk menjaga mereka dengan cara bertawakkal kepada Allah. Bukan tawakkal semata2 tapi tawakkal kita adalah dengan 'senjata' iaitu ''Taqarrub''.

Sekarang ini ibubapa macam tak tau cara nak didik anak. Hantar anak ke sekolah yang hebat2, SBP atau MRSM misalnya....diorang rasa dah terlepas daripada tanggungjawab. Sebenarnya tak. Ramai daripada ibubapa dah tersalah faham. Seolah2 mereka merasakan pendidikan itu sudah terlepas daripada tangan diorang.

Begitu juga ada ibubapa yang merasakan tugas mereka dah selesai dalam mengajar anak apabila anak itu sudah memasuki sekolah agama ataupun sekolah2 tahfiz. Bukan bermaksud nak menyalahkan sekolah agama ataupun memandang remeh kepada sekolah agama tapi harus diingati bahwa tugas mendidik anak itu terletak atas kepala ibubapa. Bukan atas kepala guru2 di sekolah. Guru2 di sekolah hanyalah orang yang membantu dalam mendidik@mentarbiah anak2..... Ingatlah...anak2 adalah cerminan keppada diri kita sendiri.

Masih banyak lagi para ibubapa yang harus diajar kepada anak2. Ajar adab/akhlak itu yang penting. Anak2 sekarang ni kurang adabnya. Kalau tak diajar akhlak kepada anak2 itu, siapa lagi nak ajar ??? Cikgu di sekolah??? Ingat lah!!! cikgu di sekolah tu lebih berfokus kepada akademik semata2. Bukannya adab. Hanya segelintir sahaja yg menitik beratkan bab adab. Percaya lah... Sebab tu ibubapa harus memainkan peranan untuk mengajar adab2 Islam kepada anak2 mereka. Bukan mengajar mereka sehari atau 2 hari tetapi sentiasa atau setiap hari berlakunya pelajaran adab itu di rumah.


Baby Affan di Taska Ummu Falah

Affan dah mula diletakkan di pusat asuhan. Taska Ummu Falah, Setiu. Berdekatan dengan Pok Kancil juga. Harap2 dapat la Affan membiasakan diri duk situ. Sayu rasa hati bila nak letakkan Affan kat situ. Entah kenapa....

2 3 hari sebelum tu, tokmek menelefon abi bertanyakan khabar Affan dan yang lain2. Tokmek pun rasa sayu dan kesian juga bila Affan diletakkan kat situ. Nak buat macam mana ....dah memang tuntutan kerja camtu. lain la kalau Ummi tak kerja. Boleh ngasuh 24 jam.

Moga Affan selesa kat sana dan dilindungi Allah SWT hendaknya. Bimbang juga rasa hati takut tak dicakna oleh kakak2 pengasuh kat situ. Maklumlah macam2 citer kite dengar kat taska tu. Harapnya ok la. InshaAllah.


Wednesday, January 3, 2018

Doa bagi melupakan seseorang @ Putus cinta

Sedang belek2 doa dalam internet, abi terjumpa doa ni. Doa ni diambil daripada blog orang lain, blogger juga. Isi kandungan doa ini bagus juga iaitu supaya Allah menyapu @ membuang sesuatu mengikut kehendak Dia.

So, abi nak share dengan blogger sekelian.

Selamat mencuba....

Kurang bebanan

Alhamdulillah tahun ni kurang sikit bebanan kerja berbanding pada tahun2 lepas. Rasanya stress kerja abi makin menurun, InshaAllah. Ye lah rasa cam tak adil rasanya sebab banyak benda@kerja yang abi pegang tu berat2 belake rasanya....

Citer dulu2 la....dulu pegang rakaman (dokumentasi peristiwa) , Majalah PERMAI, Ketua Rumah Kuning, Ketua Panitia BA dan Guru Penasihat Persatuan BA. Memang berat dan tak terbuat la.

Syukur alhamdulillah tahun ni diorang gugurkan abi daripada jadi penyelaras majalah dan ketua rumah kuning. Kurang la sikit.hehehe

Sepatutnya buat la pemberat setiap orang guru tu. Apa kerja yang guru buat. Berapa tanggungjawab yg dipikul. Biar nampak semua tugas2 guru. Jangan lah asyik duk tuju pada '' guru2 tertentu'' je pikul beban kerja. Kesian la. Dia pun ada anak isteri juga. Nak cari makan juga seperti orang lain.

Guru lain yang kurang dapat tanggungjawab asyik duk goyang kaki jer. Orang lain yang penat. Orang lain yang kena buat kerja dia, itu lagi parah.

So, kepada pihak2 atasan buatlah pengagihan tugas dengan sempurna dan seadilnya. Jangan diberati sebelah pihak sahaja. Gaji sama banyak tapi 'dia' lah yang paling banyak pikul tugas. Ingat! anda sebagai pemimpin anda akan dipersoalkan di akhirat nanti. Kenapa tidak berlaku ADIL. Kenapa si fulan bin si fulan kerjanya banyak berbanding yang sorang lagi tu walhal gaji sama2 besar.

Tapi kalau lah si fulan tu dia sendiri yang minta kerja banyak lainlah. Itu masalah dia. Yang jadi masalahnya adalah pembahagian tugas yang tidak relevan. Ikut sedap suka kepala otak dia je nak letak siapa yang kena pikul amanah. Yang nampak 'aktif' diberikan banyak tugasan, yang 'slow' tu kurang lah sikit. Ehhhh! you kan bos@pengarah@orang atasan dll you berhak menasihati@ memarahi orang2 di bawah jika lembab nak buat kerja atau tak amanah kerja. You tak perlu takut pada orang bawahan you! You kan ketua!

Ingat lah wahai bos2 sekelian .....anda akan ditanya dan dipersoalkan di mahsyar nanti. renung2 kan lah jika ada bos2 yang terbaca tulisan si fakir ini.

wallahu'alam.


Tahun 2018



Tahun 2018 datang menerpa diri....ahlan wa sahlan wa marhaban bika ...

Tandanya apa kita berjumpa dengan tahun ini?
Tandanya umur kita dah makin meningkat. Makin dekat dengan kematian. Makin dekat untuk dihisab di hadapan Allah. Masya Allah....pejam celik....pejam celik...dah 2018.

Apa yang abi dah buat untuk tahun lepas tu....waduhhhhhh....banyak sangat perit maung nya dalam hidup tu. Astaghfirullah ....

Yang manisnya alhamdulillah....
Yang tak manisnya astaghfirullah....moga Allah ampun kan dosa abi!

Dalam hidup kita ni tak lepas lari dari pahit dan manis. Betul tak? ada yang manis dan ada yang pahit. Semuanya atas landasan dan perjalanan takdir Ilahi.

Moga tahun ni, tahun yang lebih bermakna bagi diri abi dan lebih memakna kehidupan abi. Amin.
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.