Wednesday, July 18, 2018

Munafik kehidupan

Assalamualaikum wbth...

Apa khabar sahabat sekelian???
Rasanya lama dah tak bersiaran...banyak sangat kekangan masa yang menimpa diri ini. Bermula sejak Ramadhan hinggalah kini.

Apapun didoakan semoga sahabat sekelian dijauhi daripada bala bencana dan malapetaka yang tak diingini berlaku. Allahumma amin.

Terdetik dalam diri yang alpa ini untuk mencoret sedikit tentang munafik kehidupan. Munafik satu perkataan yang semua orang rasa takut dengannya. Takut jadi salah seorang daripadanya. Bila dah tergolong daripadanya, maka api neraka lah tempatnya. Nauzubillah.

Mungkin ada yang tak faham bila disebut munafik kehidupan. Bukannya hidup itu munafik tapi yang sebenarnya manusia yang hidup itulah yang munafik. Ye manusia yang bersifat munafik. Munafik tu wujud sejak di zaman Rasulullah SAW lagi hingga kini.

Jika dikatakan munafik itu hanya dari segi perangai seseorang, tingkah lakunya dan tutur katanya. Di depan orang lain dan di belakang orang lain. Misalnya depan orang elok je pakaiannya. Menutup aurat sana  sini. Elok jer tutur katanya. Tiada perkataan maksiat yg keluar daripada mulutnya. masyaAllah... itu yang kita faham.

Dulu, manusia munafik itu dapat dilihat melalui kata2nya. Pandai berbicara dan petah berkata2. Tapi kini, munafik itu boleh dilihat dari pelbagai sudut lagi. Dan ianya telah menular melalui tulisan2 di fesbuk dan instagram. 

Dengan bercambahnya media sosial bak kulat yang tumbuh selepas hujan,,,,,,,,fesbuknya, instagramnya,blognya, tweeternya dan macam2 lagi. Dalam arus media sosial inilah manusia mula bersifat munafik. Ye manusia munafik memang ada kat media sosial dan aku telah benayak menyaksikan manusia sebegini dalam hidup aku.

Manusia itu hanya pandai berlakon dalam fesbuknya @ instanya hanya melalui penulisannya. pandai dia berlakon semata2 untuk menunjukkan kewarakkannya dalam fesbuk mahupun insta. Dipost nya kata2 agama dan berunsur nasihat, sentiasa membuat muhasabah diri, update status dengan kata2 agama dan sebagainya. Kononnya dia adalah orang baik2....

Berhati2 lah wahai anak2ku dengan manusia sebegini. Jangan engkau mudah percaya dan terpedaya dengan tulisan2 mereka tanpa engkau mengetahui hakikat sebenar dirinya. Aku telah melihat sendiri dengan mata kepalaku bahawa manusia sebegini memang benar2 wujud. Itulah manusia munafik di era teknologi maklumat sekarang ini. Bermuka2 dalam arus media sosial! Hipokrit !

Apa yang ditulisnya langsung tak mencerminkan dirinya. Hanya sebagai sihir untuk mengaburi mata kawan2nya yang lain. Apa yang aku bicarakan di sini mungkin ada yang pernah melihatnya juga terutama sekali dalam senario politik hari ini. Bercakap dan berjanji dalam media sosial sudah menjadi darah dagingnya. Tapi habuk pun tarak!

Moga ianya menjadi satu kayu ukur buat kita semua untuk menyedari bahawa hakikat kehidupan itu penuh dengan tipu daya. Penuh kemunafikkan. Hipokrit dan seumpama dengannya.

Monday, June 25, 2018

kehidupan yang sementara

Kehidupan kita hari ini adalah satu perjalanan menuju kepada Ilahi. Antara kita ada yang sedar dan ada yang tak sedar. Bagi yang sedar, dia akan mempersiapkan dirinya dengan bekalan seolah -olah akan bermusafir jauh menuju ke destinasinya. Bagi yang tak sedar dia akan dia akan leka dengan kemanisan duniawi hingga dia merasakan perjalanannya berjuta-juta batu lagi jauhnya untuk sampai.

"rileks la bro....kita masih muda. nanti tua bertaubatlah." itu kata mereka.

Yang pastinya , kita tak tahu bila kita akan sampai sebabnya destinasi kita tu adalah destinasi ghaib yang belum pernah kita pergi sebelum ini.

Syabas kepada yang mempersiapkan dirinya dengan "first aid kit" semasa permusafiran. Yang leka dengan tu, teruslah leka, nanti kau akan tau dan menyesal!

Tuesday, June 5, 2018

Life begin at 40

Sememangnya umur 40 adalah umur yg boleh dikatakan mematangkan seseorang baik dari segi tutur katanya mahupun peil perangainya.

Namun bukan bermakna ianya satu tempoh umur untuk ber "ggalok" dengan keseronokan dunia tapi ianya adalah tempoh untuk Kita menghampirkan diri kepada Al Khaliq. Kerana dalam tempoh inilah manusia sering diuji dengan pelbagai ujian. Ada yang diuji dengan penyakit hingga membawanya kepada kematian. Ada juga yg diuji hingga menyukarkannya untuk beribadah lima waktu.sakit lutut,sakit pinggang,mata kabur disebabkan diabetis, gemuk yg teramat sangat hingga semut² kaki dan tangan dan bermacam²  lagi. Semuanya itu membantutkan amal ibadat.

Jadi, sempena Ramadhan Al Mubarak ini, ayuhlah kita memuhasabahkan diri sejauh mana ikatan ubudiyah diri kita dengan Allah SWT. Guruku pernah berpesan, katanya: tatkala memasuki umur 40 tahun atau melewati usia tersebut,rajin² lah bangun awal sblm masuknya waktu Subuh. Bacalah Al Quran pd masa itu. Di alam kubur nanti Al Quran yg Kita baca itulah yg akan menyelamatkan Kita.

 Tidak takut kah kita dengan azab kubur nanti ? Atau mungkin Kita rasa diri kita terselamat drp azab kubur ?

Ketahuilah ! Berapa ramai yg telah mati rasa menyesal di akhirat sana dan ingin dikembalikan semula ke dunia walau sekejap semata² untuk membuat amal.

Waktu sahur di bulan Ramadhan ini seharusnya dijadikan tamrin@latihan untuk kita beramal apabila perginya Ramadhan. 30 Hari kita berlatih dan bertamrin sudah tentu ianya memberikan suntikan semangat utk kita beramal nanti.

 Jadilah sepertimana sabda Baginda SAW ORANG CERDIKiaitulah mereka yang beribadah dan mencari bekalan untuk dirinya semata² untuk akhiratnya.

Life begin at 40, itulah Jalan menuju keredhaan Allah bukan nya jalan menuju kemurkaan Allah. Usah dilalaikan dan dihanyutkan dgn kehidupan Dajjal yg sentiasa memerangkap manusia. *Kemewahan,pangkat,duitan,seks,hiburan,sukan,media sosial* dan lain² lagi itulah manifesto dakwah Dajjal di abad ini.

Hanya yang celik dengan mata hati Dan beramal dengan Surah Al Kahfi sahaja inshaAllah akan terselamat drp fitnah ini.

Monday, June 4, 2018

Malam ke 20

Antara sedar ngan Tak sedar Kita dah masuk malam yg ke 20. Oh cepatnya Masa berlalu... Mungkin itulah petanda dunia akhir zaman Dan dekat nak kiamat. Allahu Akbar!

Kita amat sangat berharap drp Allah hari² Ramadhan yg berlalu itu akan diterima amalan Kita. Begitu juga akan diampunkan segala dosa kita yang lalu walau sebanyak buih di lautan. Kita banyak dosa kan ? Bohong la kalau seseorang kata dia takde dosa. Kita bukan maksum seperti rasul.

Tu sebab sepanjang Ramadhan ni Kita digalakan memperbanyakkan istighfar. Atau boleh juga Kita baca doa spt yg diajar Nabi Muhammad :

Allahumma innaka 'afu wun Kareem, tu hibbul afwa wa' Fu 'anni (Sila rujuk hadis Jika inginkan ia)

Didoakan semoga datangnya Ramadhan, perginya Ramadhan menghapuskan dosa² Kita....amin


Iftar bersama anak² BADAR

Alhamdulillah Hari ni berkesempatan iftar bersama anak² BADAR di Restoran Sate Baung. Ustaz Azhar,Ustaz Amran,Us KA Dan abi turut menjayakan program iftar ini.









Saturday, May 26, 2018

Salam Ramadhan 1439 H

Assalam wbth...


Salam Ramadhan semua. Dah lama jari jemari ni tak menulis. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan pada kita semua kerana berkesempatan lagi untuk hidup dalam Ramadhan kali ini. Terima kasih Ya Rab!

Bagaimana dengan puasa korang semua ? Hanya korang yang tau. Abi sendiri pun tak tau puasa korang. Hanya Allah yang tau. Itulah kelebihan puasa yang sebenarnya kerana Allah yang berhak menilainya.Orang lain tak tau.

Bulan puasa ni seharusnya amalan kita berbeza dengan amalan di bulan2 yang bukan puasa. Dari segi amalan ibadatnya.....tadarus al quran, solat sunat terawih, qiyam dan lain2 lagi. Kalau amalan sedemikian kita masih di takuk lama, tak pernah melakukan ibadah sunat, tak pernah baca al quran, tak pernah qiyam.....maka kesian lah pada diri sendiri.

Di bulan inilah seharusnya kita melipat gandakan amalan dan menambah amalan. Bulan yang memberian pahala yang berlipat ganda kepada pengamal kebaikan dan kebajikan. Sayugialah mereka yang tak pernah merasai kehadiran Ramadhan dalam dirinya, dia akan rasa terbeban dengan hadirnya bulan ini. Segala aktiviti nya akan tergendala. Masya Allah kalau ada yang berperangai demikian......bertaubat lah.

Ok lah kita jumpa lagi di next entry yang mendatang.

Wednesday, May 16, 2018

Keramat 9 Mei

Rupa2 nya bulan Mei ni bulan yg ditakuti oleh BN yang memerintah Malaysia. 9 Mei semua rakyat Malaysia telah keluar mengundi Dan menyatakan hak Dan pendirian masing2.

Nasib tidak menyebelahi BN kerana majority rakyat telah menolak BN. Pakatan Harapan telah memenangi byk kerusi Dun n Parlimen.PH diketuai oleh Tun Mahathir.

Kini Tun M telah pun dilantik menjadi PM Malaysia ke 7. Dan beliau telah membentuk beberapa menteri cabinet. Antaranya menteri kewangan Dan pertahanan. Syabas Tun M!

Namun,Kelantan masih lg kekal di bwh kerajaan PAS Dan satu negeri lg jatuh ke tgn PAS iaitu Terengganu. Syabas untuk Kelantan n Terengganu!
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.